Studie de Geestelijke Wereld

Naast de voor ons normale wereld is er ook nog een andere wereld. Je kunt dat de geestelijke wereld noemen of de bovennatuurlijk wereld of de onzichtbare wereld. In het Engels taalgebied spreekt men wel over ’the supernatural world’ of kortweg ’the supernatural’.

Hoe wordt die andere wereld in de Bijbel genoemd? Daar gaat deze studie over en ook wat er dan over die wereld is beschreven. Deze studie beperkt zich nog tot wat er in het Nieuwe Testament over staat.

De citaten komen uit de NBV tenzij een andere vertaling, naar mijn idee, de betekenis beter aangeeft. De dan gehanteerde vertaling is aangegeven.

Studievragen

Bij dit onderwerp zou je het volgende kunnen afvragen:
– bestaat er een wereld, die we niet kunnen zien?
– waaraan kunnen we merken dat die wereld er is?
– heeft die wereld goede invloed of kwade invloed of allebei?
– hoe kun we de goede invloed in ontvangst nemen en ons tegen de kwade invloed beschermen?
– waarom zouden we met de onzichtbare dingen rekening moeten houden?
– wat was voor mijzelf als de maker van deze studie wat me het meest trof?

In het hoofdstuk Lessen staan de antwoorden op deze vragen.

De onzichtbare wereld

Er zijn verschillende woorden en uitdrukkingen die voor die onzichtbare geestelijke wereld worden gebruikt. Het geestelijke, het natuurlijke en ook het al dan niet zien of niet zien en het zichtbaar of onzichtbaar zijn.

Hieronder het overzicht van de gegevens van de diverse Griekse woorden, die de geestelijke wereld beschrijven.

Hieronder komen alle vier soorten woorden en uitdrukkingen aan de orde.

Het geestelijke

Hier de gegevens uit het Nieuwe Testament van het Griekse woord pneumatikos.

WoordSoort woordStrongOpmerkingen:
1πνευματικός
pneumatikos
Bijvoeglijk
naamwoord
G4152
SB3619
Het geestelijke
Komt 26 keer voor in 21 verzen
KJV: spiritual (26x).

Ieder van de 21 teksten waar het woord pneumatikos in voorkomt heeft betrekking op die niet zichtbare andere wereld. Pneuma kun je met ‘geest’ vertalen. Pneumatikos kun je daarom met geestelijk vertalen.

Romeinen 1:11. Want ik verlang ernaar u te ontmoeten en u te laten delen in een geestelijke gave, om u te sterken.

Romeinen 7:14. Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. [HSV]

Romeinen 15:27. Ze hebben daartoe vrijwillig besloten, maar ze staan dan ook bij hen in de schuld. Want omdat zij, afkomstig uit andere volken, deel hebben gekregen aan de geestelijke rijkdommen van de heiligen in Jeruzalem, zijn zij op hun beurt verplicht hen in materiële zaken bij te staan.
Opmerking: rijkdommen

1 Korintiërs 2:13-15. Daarover spreken wij, niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert: wij verklaren het geestelijke met het geestelijke. en mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld. Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles op de juiste wijze beoordelen, en zelf kan hij door niemand beoordeeld worden. Er staat immers geschreven: ‘Wie kent de gedachten van de Heer, zodat hij Hem zou kunnen onderwijzen?’ Welnu, onze gedachten zijn die van Christus.

Opmerking: de NBV21 vertaalt het geestelijke met een mens, die de Geest bezit. Het geestelijke is dan iets van de Heilige Geest.

1 Korintiërs 3:1. En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot mensen die geestelijk zijn, maar als tot mensen die nog vleselijk zijn, als tot jonge kinderen in Christus. [HSV]

Opmerking: de NBV21 vertaalt het geestelijke met een mens, die zich door de Geest laat leiden.

1 Korintiërs 9:11. Als wij geestelijke zaken onder u hebben gezaaid, is het dan te veel gevraagd dat we materiële zaken van u oogsten?

1 Korintiërs 10:3-4. En ze aten allemaal hetzelfde geestelijke voedsel en dronken allemaal dezelfde geestelijke drank. Ze dronken uit de geestelijke rots die hen volgde – en die rots was Christus.

1 Korintiërs 12:1. Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent. [HSV] <<nog uitzoeken wat in het Grieks staat incl. de vervolg verzen>>

1 Korintiërs 14:1. Jaag de liefde na en streef naar de geestelijke gaven, en vooral daarnaar dat u mag profeteren. [HSV]

1 Korintiërs 14:37. Als iemand denkt dat hij een profeet is of een geestelijk mens, laat hij dan erkennen dat wat ik u schrijf geboden van de Heere zijn. [HSV]

1 Korintiërs 15:44-46. Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt. Wanneer er een aards lichaam is, is er ook een geestelijk lichaam. Zo staat er ook geschreven: ‘De eerste mens, Adam, werd een levend, aards wezen.’ Maar de laatste Adam werd een levendmakende geest. Niet het geestelijke is er als eerste, maar het aardse; pas daarna komt het geestelijke.

Galaten 6:1. Broeders, ook als iemand onverhoeds tot enige overtreding komt, moet u die geestelijk bent, zo iemand weer terechtbrengen, in een geest van zachtmoedigheid. Houd intussen uzelf in het oog, opdat ook u niet in verzoeking komt. [HSV]

Efeziërs 1:3. Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, in onze eenheid met Christus, met talrijke geestelijke zegeningen heeft gezegend.

Efeziërs 5:18-29. Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.
Opmerking: de HSV vertaalt het onderstreepte met geestelijke liederen.

Efeziërs 6:12. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten. [HSV]

Opmerking: dit is de enige tekst die gaat over de geestelijke machten van het kwaad.

Kolossenzen 1:9. Daarom houden ook wij niet op, vanaf de dag dat wij het gehoord hebben, voor u te bidden en te smeken dat u vervuld mag worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, zodat u wandelt op een wijze de Heere waardig, Hem in alles behaagt, in elk goed werk vrucht draagt en groeit in de kennis van God, terwijl u met alle kracht bekrachtigd wordt, overeenkomstig de sterkte van Zijn heerlijkheid, om met blijdschap in alles te volharden en geduld te oefenen. [HSV]

Kolossenzen 3:16. Laat het woord van Christus in rijke mate in u wonen, in alle wijsheid; onderwijs elkaar en wijs elkaar terecht, met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen. Zing voor de Heere met dank in uw hart. [HSV]

1 Petrus 2:2-5. En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien, indien u tenminste geproefd hebt dat de Heere goedertieren is, en kom naar Hem toe als naar een levende steen, die wel door de mensen verworpen is, maar bij God uitverkoren en kostbaar, dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huistot een heilig priesterschap, om geestelijke offers te brengen, die God welgevallig zijn door Jezus Christus. [HSV]

Opmerking 1: de NBV vertaling vertaalt met geestelijke tempel, maar in het Grieks staat het woord voor een gewoon huis.
Opmerking 2: wat zijn trouwens geestelijke offers?

Wat kunnen wij van deze teksten leren?
Het geestelijke is in deze teksten verbonden met allerlei begrippen: gaven (3x), de wet is geestelijk, rijkdommen, voedsel, drank, offers, rots, uitingen, lichaam, liederen (2x), zegen, inzicht en huis. De teksten laten daarmee zien wat er zoal in de geestelijke wereld voorkomt.

Er wordt ook gesproken over ‘het geestelijke’. 1 Korintiërs 2:13-15. Je bent geestelijke of je hebt het geestelijke. 1 Korintiërs 2:15, 1 Korintiërs 3:1, 1 Korintiërs 14:37, 1 Korintiërs 15:44-46. Wij zijn geestelijk. Galaten 6:1.

Het begrip ‘geestelijke wereld’ komt in het Nieuwe Testament niet voor. Het geestelijke huis komt daar nog het meest bij in de buurt, zie de tekst in de eerste brief van Petrus.

Er is één tekst waarbij het gaat om geestelijke zaken die niet bij de Heilige Geest horen maar het geestelijke van het kwaad. Efeziërs 6:12

De bovennatuur

Het zelfstandig naamwoord ‘physis’ dat overeen komt met ons woord ‘fysiek’ heeft bij ons alleen betrekking op de zichtbare wereld wat we wel de natuur noemen. Voor de Griekse mensen was de onzichtbare fysiek ook een werkelijkheid. Ik heb het maar de bovennatuur genoemd.

Hier de gegevens uit het Nieuwe Testament van het Griekse woord physis.

WoordSoort woordStrongOpmerkingen:
1φύσις
physis
Zelfstandig
naamwoord
vrouwelijk
G5449
SB4770
De natuur
Komt 14 keer voor in 11 verzen
KJV: nature (10x), natural (with G2596) (2x), kind (1x), mankind (with G442) (1x).

Het woord komt 14 keer voor in elf verzen. Hieronder de zeven teksten waar het woord een link heeft met de onzichtbare werkelijkheid.

Romeinen 2:14. Wanneer namelijk mensen uit volken die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.
Opmerking: er moet wel iets van die geestelijke wereld in je zijn als je de wet onbewust naleeft. Een soort anker in de ziel waar ze zelf niet vanaf weten.

Romeinen 2:27. En zal hij die overeenkomstig de natuur onbesneden is, maar die de wet volbrengt, u dan niet oordelen, die mét de letter van de wet en de besnijdenis een overtreder van de wet bent? [HSV]

Opmerking: een man is, zoals hij is geboren naar de natuur, niet besneden. De besnijdenis is een ingreep om iets geestelijks te bewerken. Maar nog beter is om het onderwijs van God ter harte te nemen. Als niet joden dat doen zullen ze de joden die dat niet doen oordelen.

In Romeinen hoofdstuk 11 staat het beeld van de olijfboom en de takken. Het Joodse volk zijn, geestelijk gezien, de natuurlijke takken en de gelovigen uit de volken zijn, geestelijk gezien, de wilde takken die worden geënt als ze geloven.

Romeinen 11:21. Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.

De joden zijn de vanzelfsprekende takken van de boom des levens. Maar als joden zich niets van de sappen van de boom aantrekken is er een probleem.

Romeinen 11:24. Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen zij die er van nature bij horen dan niet op hun eigen boom worden geënt!

Opmerking: geestelijk gezien ben ik, en jullie wellicht ook, wilde takken. De edele takken horen er geestelijk zondermeer bij.

Galaten 4:8. Maar destijds, toen u God niet kende, diende u hen die van nature geen goden zijn; en nu u God kent, ja wat meer is, door God gekend bent, hoe kunt u weer terugkeren naar de zwakke en arme grondbeginselen, die u weer van voren af aan wilt dienen? [HSV]

Opmerkingen: hoe moeten we dat begrijpen ‘goden die van nature geen goden zijn’? Waren die goden nauwelijks waard om goden genoemd te worden genoemd? Bestonden die goden helemaal niet? Of hadden ze niet iets geestelijks omdat ze alleen houten of stenen beelden waren? <<>>

Efeziërs 2:3.  … en wij waren van nature kinderen des toorns [HSV]
Uitleg: de Joodse mensen moesten de wet houden op straffe van de toorn van God, maar door Jezus is de genade gekomen en is God barmhartig voor hen, die geloven.

2 Petrus 1:4. Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur.

Opmerking: de ‘goddelijke natuur’, de natuur van God, is de natuur zoals die in de hemel is.

Overweging:
Voor de Grieken was fysiek ook de geestelijke wereld. In het Nederlands heeft de fysiek met de natuur te maken. Als de natuur geestelijk is bedoeld kun je in het Nederlands met ‘bovennatuurlijk’ vertalen.

Wat kunnen we van deze teksten leren?
Zoals het geestelijk is, ontvangen de Joodse mensen zalving, de olijfboom. Door het geloof kan iedereen die zalving ontvangen. Voor de Joodse mensen is de zalving geestelijk gezien vanzelfsprekend, voor de gelovigen uit de volken niet. Romeinen 11

De goden, die men in de tijd van Paulus in het Romeinse Rijk, diende stelden niet veel voor. Ze betekenden weinig. Galaten 4:8.

Geestelijk gezien hadden de Joodse mensen zich verbonden om de wet te houden, wat ze niet deden. Daarom vielen ze onder het oordeel. Vandaar de opmerking de woede van God. Efeziërs 2:3.

We kunnen deel krijgen aan de goddelijke natuur. 2 Petrus 1:4.

Zien van die andere wereld

Net als in het Nederlands kan het woord ‘blepo’ duiden op wat je met je ogen kunt zien, maar ook wat je mentaal kan zien of zelfs in het geestelijke kan zien.

Hier de gegevens uit het Nieuwe Testament van het Griekse woord blepo.

WoordSoort woordStrongOpmerkingen:
1βλέπω
blepō
WerkwoordG991
SB885
Zien
Komt 135 keer voor in 119 verzen
KJV: see (90x), take heed (12x), behold (10x), beware (4x), look on (4x), look (3x), beware of (3x), miscellaneous (9x).

Interessant voor dit onderwerp zijn de teksten die gaan over het geestelijk zien. Uit de 119 verzen heb ik deze gekozen.

Dit zijn de teksten waar het gaat over ‘niet zien’.

Lukas 8:9-10. Zijn leerlingen vroegen Hem wat deze gelijkenis betekende. Hij antwoordde: ‘Het is jullie gegeven de geheimen van het koninkrijk van God te kennen, maar de anderen krijgen alles in gelijkenissen te horen, opdat ze zien zonder inzicht en horen zonder iets te begrijpen.

Johannes 9:35-41. Jezus hoorde dat en zocht hem op. Hij vroeg: ‘Gelooft u in de Mensenzoon?’ ‘Als ik wist wie het was, heer, zou ik in Hem geloven,’ zei hij. ‘U kijkt naar Hem en u spreekt met Hem,’ zei Jezus. Toen zei de man: ‘Ik geloof, Heer,’ en hij wierp zich voor Jezus neer. Jezus zei: ‘Ik ben in de wereld gekomen om het oordeel te vellen. Dan zullen zij die niet zien, zien en zij die zien, zullen blind worden.’ Een paar farizeeën die bij Hem stonden en dat hoorden, zeiden: ‘Wij zijn toch zeker niet blind!’ ‘Was u maar blind,’ zei Jezus, ‘dan zou u zonder zonde zijn. Maar u beweert dat u kunt zien, en dus blijft uw zonde.

Opmerking: als je erkent dat je de geestelijke werkelijkheid niet kan zien, dan zoek je hulp en is er genade voor die persoon, maar als je de geestelijke werkelijkheid niet wil zien, dan heb je een probleem.

In deze tekst gaat het over de apostel Paulus na het ingrijpen van God toen hij op weg naar Damascus was.
Handelingen 9:8-9. Saulus kwam overeind, en hoewel hij zijn ogen open had, kon hij niets zien. Zijn metgezellen pakten hem bij de hand en brachten hem naar Damascus. Drie dagen lang bleef hij blind en at en dronk hij niet.

Hetzelfde gebeurde met Elymas een Joodse magiër.
Handelingen 13:9-11. Daarop keek Saulus (die ook bekendstond als Paulus) hem strak aan, en vervuld van de heilige Geest zei hij: ‘U bent een bedrieger, een gewetenloze oplichter, een kind van de duivel en een vijand van elke vorm van gerechtigheid. Hoe durft u de rechte wegen van de Heer te veranderen in kronkelpaden? Let op: de hand van de Heer zal u treffen, u zult blind zijn en voorlopig geen zonlicht meer zien.’ Onmiddellijk werd alles donker om hem heen, zodat hij tastend zijn weg moest zoeken en anderen moest vragen of ze hem wilden leiden.

Romeinen 11:7-10. Wat dan? Wat Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard, zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden. En David zegt: Laat hun tafel voor hen worden tot een strik, tot een valkuil, tot een struikelblok en tot vergelding. Laat hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien en maak hun rug voor altijd krom. [HSV]

2 Korintiërs 4:18. Wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig.

Opmerking: de HSV vertaalt letterlijk. 2 Korintiërs 4:18. Wij houden onze ogen immers niet gericht op de dingen die men ziet, maar op de dingen die men niet ziet; want de dingen die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen die men niet ziet, zijn eeuwig. [HSV]

Wat kunnen we van deze teksten leren?
De apostel Paulus spreekt in 2 Korintiërs 4:18 van de onzichtbare dingen en van het onzichtbare. Die zijn er dus, die dingen en het onzichtbare.

Het kan ook zijn dat je door ongehoorzaamheid het zicht op het onzichtbare kwijtraakt. Daar gaan de andere teksten over. Zo vertelt Jezus verhalen, die begrijpelijk waren maar er was een kleine groep mensen, die ze ook echt konden zien oftewel de bedoeling begrijpen. Lukas 8:9-10.

Zo opent Jezus ogen van mensen om de geestelijke werkelijkheid te zien. Anderen die eigenwijs zijn, zien niet, en blijven daardoor onverstandig leven. Johannes 9:35-41.

De apostel Paulus en Elymas waren geestelijk blind en werden ook lichamelijk blind. Gelukkig werd Paulus daarna weer ziende. Handelingen 9:8-9 en 13:9-11.

Er zijn heel wat mensen, waaronder Joodse mensen over wie Paulus schreef, die de geestelijke wereld niet kunnen zien. Romeinen 11.

Het zichtbare en het onzichtbare

De woorden horatus en oaratu zijn afgeleid van het werkwoord zien. Ze komen respectievelijk eenmaal en vijfmaal voor.

Hier de gegevens van de Griekse woorden horatus en oaratu.

WoordSoort woordStrongOpmerkingen:
1ὁρατός
horatos
Bijvoeglijk
naamwoord
G3707
SB3190
Het zichtbare.
Komt eenmaal voor.
KJV: visible (1x).
2ἀόρατος
aoratos
Bijvoeglijk
naamwoord
G517
SB473
Het onzichtbare.
Komt 5 keer voor in 5 verzen.
KJV: invisible (4x), invisible things (1x).

Het bijvoeglijk naamwoorden horatus, het zichtbare, komt alleen in de brief aan de Kolossenzen voor. In deze tekst komt ook het bijvoeglijk naamwoorden oaratu, het onzichtbare voor.

Kolossenzen 1:12-16. Breng dus met vreugde dank aan de Vader. Hij stelt u in staat om te delen in de erfenis die alle heiligen wacht in het licht. Hij heeft ons gered uit de macht van de duisternis en ons overgebracht naar het rijk van zijn geliefde Zoon, die ons de verlossing heeft gebracht, de vergeving van onze zonden. Beeld van God, de onzichtbare, is Hij, eerstgeborene van heel de schepping: in Hem is alles geschapen, alles in de hemel en alles op aarde, het zichtbare en het onzichtbare, vorsten en heersers, machten en krachten, alles is door Hem en voor Hem geschapen.

En het bijvoeglijk naamwoorden oaratus komt verder nog in deze drie teksten voor.

Romeinen 1:20. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken: zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is dus niets waardoor zij te verontschuldigen zijn.

1 Timoteüs 1:15-17. Deze boodschap is betrouwbaar en verdient onze volledige instemming: Christus Jezus is in de wereld gekomen om zondaars te redden. Onder hen neem ik de eerste plaats in. Toch heeft Christus Jezus zich juist over mij ontfermd om allereerst in mijn geval zijn grote geduld te tonen. Zo werd ik een voorbeeld voor allen die in Hem geloven en het eeuwige leven zullen ontvangen. Aan de koning der eeuwen, de onvergankelijke, onzichtbare en enige God, zij de eer en glorie tot in alle eeuwigheid. Amen.

Hebreeën 11:27. Door zijn geloof verliet hij Egypte zonder angst voor de woede van de koning; hij volhardde, als zag hij de Onzienlijke.

Wat kunnen we van deze teksten leren?
In Jezus is alles geschapen het zichtbare en het onzichtbare. Kolossenzen 1:12-16.

Jezus heeft onzichtbare eigenschappen. Romeinen 1:20.

God wordt de onzichtbare de Onzienlijke genoemd. Kolossenzen 1:12-16, 1 Timoteüs 1:15-17 en Hebreeën 11:27.

Het onzichtbare wordt zichtbaar

Er zijn verschillende teksten in het Nieuwe Testament die er over gaan dat het onzichtbare in deze wereld zichtbaar wordt. In het Grieks staan hier woorden die je met manifesteren kunt vertalen. Vanuit die andere wereld is er een verandering in onze normale wereld. Dat kan groot zijn zoals de schepping of de opstanding van Jezus, het kan ook klein zijn, maar toch een onverklaarbare verandering.

Voor de gegevens uit het Nieuwe Testament van de Griekse woorden rond manifesteren, zie de studie Geestelijke manifestaties, zie link.

1 Korintiërs 12:7. In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente.

2 Korintiërs 4:10-11. We dragen in ons bestaan altijd het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt. Voortdurend worden wij levenden omwille van Jezus aan de dood prijsgegeven, opdat in ons sterfelijke bestaan ook het leven van Jezus zichtbaar wordt.

Hebreeën 9:8. Hiermee maakt de heilige Geest duidelijk dat de weg naar het hemelse heiligdom niet zichtbaar is zolang de eerste tent nog dienstdoet.
Opmerking: het gaat hier over de tempel als tent. De tempel, die in de tijd van Jezus op aarde en toen nog er nog steeds was. Inmiddels is die tempel er niet meer, de tempel is verwoest.

Hebreeën 11:3. Door het geloof zien wij in dat de wereld tot stand gebracht is door het Woord van God, en wel zo dat de dingen die men ziet, niet ontstaan zijn uit wat zichtbaar is. [HSV]

Wat kunnen we van deze teksten leren?
Het werk van de Geest is gewoon voor iedereen met het verstand te zien. Sommigen hebben moeite om het te zien. 1 Korintiërs 12.

Het leven van Jezus wordt in ons leven zichtbaar. 2 Korintiërs 14

De eerste tent is er niet meer, daardoor is de weg naar het hemelse heiligdom zichtbaar. Hebreeën 9

Dat de wereld tot stand is gebracht door woorden van God is door het geloof zichtbaar. Hebreeën 11.

Andere bronnen

Er zijn heel wat spannende romans over het ‘bovennatuurlijke’ of op zijn Engels ‘supernatural’ geschreven en er zijn ook wel non-fictie boeken met dit als onderwerp zoals Leren zien in het bovennatuurlijke van Jonathan Welton.

Derek Prince gebruikt op zijn site over ‘bovennatuurlijk’ deze tekst.
Handelingen 19:11-12. Door Gods toedoen verrichtte Paulus buitengewoon grote wonderen: zelfs de doeken en de werkkleren die hij gedragen had werden naar de zieken gebracht, zodat ze genazen en de kwade geesten hen verlieten.

Opmerking: je kunt diverse andere teksten vinden met deze strekking, maar deze is voor ons wel het meest bijzonder.

Overwegingen

De Bijbel schrijft enorm veel over hoe de wereld van God en de wereld van de duisternis onze zichtbare wereld beïnvloeden. De samenvattende of overkoepelende begrippen ‘geestelijke wereld’ en ‘het bovennatuurlijke’ of in het Engels ‘supernatural’ komen in het Nieuwe Testament niet voor.

Er zijn wel een tweetal teksten, die over het overkoepelende begrip gaan, maar die gaan over wat we zien en wat we niet zien. De één zegt dat wat we niet zien belangrijk is, want dat is eeuwig en de ander dat ook het onzichtbare is geschapen. Hier staan de teksten.

2 Korintiërs 4:18. Wij houden onze ogen immers niet gericht op de dingen die men ziet, maar op de dingen die men niet ziet; want de dingen die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen die men niet ziet, zijn eeuwig. [HSV]

Kolossenzen 1:16. … in Hem is alles geschapen, alles in de hemel en alles op aarde, het zichtbare en het onzichtbare, vorsten en heersers, machten en krachten, alles is door Hem en voor Hem geschapen.

Wat kunnen we van deze teksten leren?
De de geestelijke wereld is geschapen. Kolossenzen 1:16

Lessen

Bestaat er een wereld, die we niet kunnen zien?
De Bijbel spreekt uitgebreid over de wereld die we niet kunnen zien. Je zou kunnen zeggen dat de Bijbel vooral een boek is die over die wereld gaat.

Wat zegt de Bijbel over die geestelijke wereld?
De geestelijke wereld is geschapen. Er worden allerlei zaken uit de geestelijke wereld met name genoemd. Er bestaan geestelijke huizen, rotsen, lichamen, maar ook voedsel en drank en geestelijke gaven en inzichten en zegeningen en ook geestelijke offers.

Er zal nog wel veel meer zijn in ‘het geestelijke’, want er wordt regelmatig over gesproken.

Waaraan kunnen we merken dat die geestelijke werkelijkheid er is?
We kunnen merken dat de geestelijke werkelijkheid er is door de invloed die het op ons heeft. Onverwachte zegeningen en inzichten.

Het kan ook zijn dat mensen kwade dingen doen terwijl die op zich onlogisch is. Bijvoorbeeld waarom zou je mensen van een bepaald volk haten?

Heeft die wereld goede invloed of kwade invloed of allebei?
De machten van het kwaad heeft zoals het woord zelf al zegt een kwade invloed op ons leven. Je ziet dat ook gebeuren in ons leven. Op grote schaal zie je het kwaad door haat die een volk heeft tegen een ander volk of een machthebber die zijn eigen macht of de macht van zijn volk wil uitbreiden.

Je ziet dat ook in de levens van mensen persoonlijk. Hoe egoïsme, jaloersheid, ontrouw, agressie, diefstal, leugen het eigen leven en dat van anderen kapot kan maken.

Anders brengt onbaatzuchtige liefde, vrijgevigheid, trouw, ontferming en waarheid voor het eigen leven en dat van anderen vrede en voorspoed brengt.

In Bijbel taal spreekt men ervan dat het onderwijs van God, in vertalingen heet dat de wet, geestelijk is. Oftewel als je die doet geeft het leven en als je die niet doet, de dood.

Hoe kun we de goede invloed in ontvangst nemen en ons tegen de kwade invloed beschermen?
Het goede kunnen we in ontvangst nemen door gehoorzaamheid, door te doen wat God van ons vraagt. Dat voorkomt ook de kwade invloed op ons leven.

Waarom zouden we met de onzichtbare dingen rekening moeten houden.
Waarom? Omdat de onzichtbare dingen tijdloos zijn, zie de tekst hieronder.
2 Korintiërs 4:18. Wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig.

Wat was voor mijzelf als de maker van deze studie wat me het meest trof? Dat de onzichtbare wereld een spiegelbeeld is van onze wereld of beter dat wat op deze wereld voorkomt een afschaduwing is van wat in de onzichtbare wereld is.

We willen weer opnieuw van Jezus leren. Hij gaf lessen voor een goed leven.