Veertig dagen na Pasen en tien dagen voor Pinksteren vieren we in de kerken en in Nederland de Hemelvaartsdag. Een vrije dag voor scholieren, studenten en mensen die werken.
De feestdag is begonnen toen in Nederland het christendom dominant was en men dit een belangrijke dat vond om te vieren. Goed om, zeker voor christenen, te weten wat de achtergronden zijn van Hemelvaartsdag.
Studievragen
Je zou je bij dit onderwerp enkele vragen kunnen stellen.
Waarom is Hemelvaartsdag een dag om te gedenken en te vieren?
Is de hemelvaart van Jezus een volstrekt unieke gebeurtenis of komen dergelijke dingen wel vaker in de Bijbel voor?
Wat houdt de hemelvaart in en welke betekenis heeft de hemelvaart voor ons mensen.
Hoe zou die hemelvaart van Jezus eruit hebben gezien?
Hebben de vertalers van de Bijbel wel de juiste woorden gekozen?
Is de hemelvaart door de kerk wel juist uitgelegd en op waarde geschat?
In het laatste hoofdstuk, Lessen, staan de antwoorden op deze vragen.
Oude Testament
In het Hebreeuws staan diverse uitdrukking over opstijgen en daarbij een enkele keer ook opstijgen naar de hemel of naar de hoogte. Hier de gegevens van de woorden, opstijgen, hemel en hoogte.
Woord | Soort woord | Strong | Opmerkingen: | |
1 | עָלָה ʿālâ | Werkwoord | H5927 | Opgaan, opstijgen Komt 894 keer in 817 verzen voor. KJV: (come, etc…) up (676x), offer (67x), come (22x), bring (18x), ascend (15x), go (12x), chew (9x), offering (8x), light (6x), increase (4x), burn (3x), depart (3x), put (3x), spring (2x), raised (2x), arose (2x), break (2x), exalted (2x), miscellaneous (33x). |
2 | שָׁמַיִם šāmayim | Zelfstandig naamwoord mannelijk | H8064 | Hemel Komt 421 keer voor in 395 verzen. KJV: heaven (398x), air (21x), astrologers (with H1895) (1x). |
3 | מָרוֹם mārôm | Zelfstandig naamwoord mannelijk | H4791 | Hoogte Komt 54 keer voor 52 verzen. KJV: high (29x), height (10x), above (5x), high places (4x), highest places (1x), dignity (1x), haughty (1x), loftily (1x), high ones (1x), upward (1x). |
De combinatie opgaan, opstijgen en hemel Strong H5927 en H8064 komt 14 keer voor.
Soms gaat dat over natuurlijke of menselijke dingen: de rook steeg op naar de hemel, Jozua 8:20, de vlammen stegen op naar de hemel, Richteren 20:40, het gejammer van ellende steeg op naar de hemel, 1 Samuel 5:12, de hoogmoed van de mens kan op stijgen naar de hemel, Job 20:6. De golven tot aan de hemel reiken, Psalm 107:26.
Soms gaat het over geestelijke dingen zoals engelen, Gods geboden, de engel van de Heer, de morgenster en Babel, zoals de vijf teksten hieronder aangeven.
Genesis 28:12. Toen kreeg hij een droom. Hij zag een ladder die op de aarde stond en helemaal tot de hemel reikte, en daarlangs zag hij Gods engelen omhooggaan en afdalen.
Deuteronomium 30:11-12. De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?”
Dit gebeurt als de toekomstige ouders van de richter Simson God offeren nadat ze de aankondiging van de geboorte hadden gehoord.
Richteren 13:19-20. Manoach nam een geitenbokje en wat graan en bracht dit op een rotsblok ten offer aan de HEER. Toen gebeurde er voor de ogen van Manoach en zijn vrouw iets wonderbaarlijks: in de vlam die van het altaar opschoot naar de hemel steeg de engel van de HEER op. Manoach en zijn vrouw zagen het gebeuren; ze vielen op hun knieën en bogen diep voorover.
Jesaja 14:12-13. O morgenster, zoon van de dageraad, hoe diep ben je uit de hemel gevallen. Overwinnaar van alle volken, hoe lig je daar ter aarde neergeworpen. Je zei bij jezelf: Ik stijg op naar de hemel, boven Gods sterren plaats ik mijn troon. Ik zetel op de toppen van de Safon,
de berg waar de goden bijeenkomen.
Jeremia 51:53. Al klom Babel ten hemel op en al maakte het de hoogte van zijn sterkte ontoegankelijk, van Mijnentwege zullen verwoesters er op afkomen, luidt het woord des Heren. [NBG]
Soms gaat het over mensen, die zouden kunnen opklimmen naar de hemel zoals de twee teksten hieronder.
Dit is één van de verzuchtingen van Agur.
Spreuken 30:4. Wie is naar de hemel geklommen en weer afgedaald?
Hier gaat het over een God die boos is.
Amos 9:1-2. Ik zag de Heer bij het altaar staan, en Hij zei: ‘Sla op het kapiteel, laat de drempels dreunen! Sla de stenen stuk op de hoofden; wie er dan nog overblijven, zal Ik zelf doden met het zwaard. Niemand die vlucht zal ontsnappen; niemand die ontsnapt zal ontkomen. Al kruipen ze de onderwereld in, Ik breng ze naar boven; al klimmen ze op naar de hemel, Ik haal ze naar beneden.
Hemelvaart van Elia
In 2 Koningen 2 gaat het over de hemelvaart van Elia, in vers 1 en 11 komt het opstijgen naar de hemel in de tekst voor. Hieronder een uitgebreid citaat van dit hoofdstuk.
2 Koningen 2:1-2. De tijd was niet ver meer dat de HEER Elia in een stormwind in de hemel zou opnemen. Elia en Elisa stonden op het punt uit Gilgal te vertrekken, maar Elia zei tegen Elisa: ‘Blijf jij hier, de HEER wil dat ik naar Betel ga.’ Elisa antwoordde: ‘Zo waar de HEER leeft, en zo waar u leeft, er is geen denken aan dat ik u alleen laat gaan.’ Zo gingen ze samen op weg naar Betel.
2 Koningen 2:3-4. De profeten uit Betel kwamen Elisa vanuit de stad tegemoet en zeiden tegen hem: ‘Weet u wel dat de HEER vandaag uw meester van u zal wegnemen?’ ‘Ja, ik weet het,’ antwoordde hij. ‘Zeg maar niets.’ Elia zei tegen Elisa: ‘Blijf jij hier, Elisa, de HEER wil dat ik naar Jericho ga.’ Maar Elisa antwoordde: ‘Zo waar de HEER leeft, en zo waar u leeft, er is geen denken aan dat ik u alleen laat gaan.’ Zo gingen ze samen naar Jericho.
2 Koningen 2:5-6. De profeten uit Jericho kwamen naar Elisa toe en zeiden tegen hem: ‘Weet u wel dat de HEER vandaag uw meester van u zal wegnemen?’ ‘Ja, ik weet het,’ antwoordde Elisa. ‘Zeg maar niets.’ Elia zei tegen Elisa: ‘Blijf jij hier, de HEER wil dat ik naar de Jordaan ga.’ Maar Elisa antwoordde: ‘Zo waar de HEER leeft, en zo waar u leeft, er is geen denken aan dat ik u alleen laat gaan.’ Zo gingen ze samen verder.
2 Koningen 2:7-8. Bij de oever van de Jordaan hielden ze stil. Vijftig profeten die hen waren gevolgd bleven op een afstand staan kijken. Elia deed zijn mantel af en vouwde hem dubbel. Hij sloeg ermee op het water, waarop het naar links en naar rechts wegvloeide en zij tweeën droog konden oversteken.
2 Koningen 2:9-10. Terwijl ze overstaken vroeg Elia aan Elisa: ‘Wat kan ik nog voor je doen voor ik van je word weggenomen? Vraag het maar.’ Elisa antwoordde: ‘Laat mij dubbel in uw geest delen.’ 10‘Je vraagt iets heel moeilijks,’ zei Elia. ‘Als je ziet hoe ik van je word weggenomen, zal je wens vervuld worden, maar als je het niet ziet, gebeurt het niet.’
2 Koningen 2:11-12. En terwijl ze liepen te praten, werden ze plotseling uit elkaar gedreven door een wagen van vuur, met paarden van vuur ervoor, en Elia steeg in een stormwind op naar de hemel. 12Elisa zag het gebeuren en riep uit: ‘Vader, vader! Strijdwagen en ruiterij van Israël!’ Toen hij Elia niet meer kon zien, scheurde hij zijn kleren.
2 Koningen 2:13-18. Hij raapte Elia’s mantel, die was afgegleden, op, en liep terug. Bij de oever van de rivier hield hij stil. Hij sloeg met Elia’s mantel op het water en riep uit: ‘Waar is de HEER, de God van Elia?’ Dus ook hij sloeg op het water en opnieuw vloeide het naar links en naar rechts weg, zodat Elisa kon oversteken. De profeten uit Jericho, die Elisa vanaf de overkant in het oog hielden, zeiden tegen elkaar: ‘De geest van Elia is op Elisa neergedaald.’ Ze gingen hem tegemoet, knielden voor hem neer en zeiden: ‘We hebben vijftig flinke mannen bij ons. Laat die uw meester gaan zoeken. Misschien heeft een geest van de HEER hem opgetild en ergens op een berg of in een dal neergeworpen.’ ‘Doe dat niet,’ zei Elisa, maar ze drongen zo lang aan dat hij ten slotte hun aanbod aannam. Vijftig mannen werden eropuit gestuurd en zochten drie dagen lang, maar ze vonden Elia niet. Toen ze terugkwamen bij Elisa, die in Jericho zijn intrek had genomen, zei hij tegen hen: ‘Ik had toch gezegd dat jullie niet moesten gaan zoeken?’
Opgaan in de hoogte
De combinatie ‘opgaan’ en ‘hoogte’ komt vier keer voor. Bij 2 Koningen 19:23 en dezelfde tekst in Jesaja 37:24 gaat het om opklimmen naar hoge bergen en in Jeremia 51:53 staat: ‘Al klom Babel op naar de hemel’.
Deze tekst die lijkt de hemelvaart van de Heer aan te geven.
Psalm 68:18-21. De strijdwagens van God zijn tweemaal tienduizend, ontelbare duizenden. De Heere is bij hen, een Sinaï in heiligheid. U bent opgevaren naar omhoog, U hebt gevangenen weggevoerd, U hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen, ja, ook aan opstandigen: om bij U te wonen, HEERE God! Geloofd zij de Heere; dag aan dag overlaadt Hij ons. Die God is onze zaligheid. Sela. Die God is ons een God van volkomen zaligheid; bij de HEERE, de Heere, zijn uitkomsten tegen de dood. [HSV[
Opmerkingen: het opvaren naar de hemel is een uitkomst tegen de dood.
Wat kunnen we van deze teksten leren?
<<dit moet ik nog invullen>>
Nieuwe Testament
Het word opstijgen komt ook in het Nieuwe Testament voor.
Woord | Soort woord | Strong | Opmerkingen: | |
1 | ἐπαίρω epairō | Werkwoord | G1869 | Omhoog doen. Komt 19 keer voor in 19 verzen KJV: lift up (15x), exalt (one’s) self (2x), take up (1x), hoisted up (1x) |
2 | ἀναφέρω anapherō | Werkwoord | G399 | Opbrengen Komt 10 keer voor in 9 verzen. KJV: offer up (3x), bear (2x), offer (2x), bring up (1x), lead up (1x), carry up (1x). |
3 | ἀναλαμβάνω analambano | Werkwoord | G353 | Opgenomen Komt 13 keer voor in 13 verzen KJV: take up (4x), receive up (3x), take (3x), take in (2x), take into (1x). |
4 | עָἀναβαίνω anabainō | Werkwoord | G305 | Opgaan, opkomen, opstijgen Komt 81 keer voor in 77 verzen KJV: go up (37x), come up (10x), ascend (10x), ascend up (8x), climb up (2x), spring up (2x), grow up (2x), come (2x), enter (2x), arise (2x), rise up (2x), miscellaneous (2x), variations of ‘ascend’ (1x). |
Er zijn diverse teksten, die verwijzen naar de hemelvaart van Jezus. Dikwijls wordt daarbij het woord hemel, Strong G3772, genoemd.
1.epairo
Handelingen 1 beschrijft de stappen op weg naar de hemelvaart en Pinksteren. De stappen zijn onderstreept.
Handelingen 1:1-2. In mijn eerste boek, Theofilus, heb ik de daden en het onderricht van Jezus beschreven, vanaf het begin tot aan de dag waarop Hij in de hemel werd opgenomen, nadat Hij de apostelen die Hij door de heilige Geest had uitgekozen, had gezegd wat hun opdracht was.
Handelingen 1:3. Dat Hij leefde heeft Hij hun na zijn lijden en dood herhaaldelijk bewezen door gedurende veertig dagen in hun midden te verschijnen en met hen over het koninkrijk van God te spreken.
Handelingen 1:4-5. Terwijl Hij met hen at, gaf Hij hun deze opdracht: ‘Ga niet weg uit Jeruzalem, maar blijf daar wachten op wat de Vader heeft beloofd, waarover jullie van Mij hebben gehoord. Johannes doopte met water, maar binnenkort worden jullie gedoopt met de heilige Geest.’
Handelingen 1:6-8. Zij die daar bijeen waren, vroegen Hem: ‘Heer, gaat U dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’ Hij antwoordde: ‘Het is niet aan jullie om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden. Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen om mijn getuigen te zijn in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
Handelingen 1:9-12. Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Deze Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’ Daarop keerden de apostelen van de Olijfberg terug naar Jeruzalem.
Opmerking 1: in vers 9 van deze tekst staat het woord epairo . In vers 2 staat het woord analambano, zie bij punt 3.
Opmerking 2: epairo in andere teksten: Als de discipelen opkijken naar Jezus, als Jezus heeft zijn ogen opheft als hij bidt. Als Jezus zijn handen opheft om hen te zegenen.
2. anapherō
Het woord anaphero komt tien keer voor in negen verzen, eenmaal in de zin van het opnemen van Jezus in de hemel.
Lucas 24:50-53. Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief Hij zijn handen op en zegende hen. En terwijl Hij hen zegende, ging Hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. Ze aanbaden Hem en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem. Ze waren voortdurend in de tempel, waar ze God loofden.
Opmerking: dit zijn de laatste vier verzen van het evangelie van Lucas.
3. analambano
Het woord analambano komt dertien keer, vier keer gaat het om de hemelvaart, zie de teksten hieronder. Drie keer wordt in deze teksten de ouranos, de hemel genoemd.
Marcus 16:19-20. Nadat Hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer opgenomen in de hemel en nam Hij plaats aan de rechterhand van God. En zij gingen op weg om overal het goede nieuws te verkondigen. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen.
Opmerking: dit zijn de laatste twee verzen van het evangelie van Marcus, de afsluiting van het boek is dat Jezus is opgenomen inde hemel.
Handelingen 1:1-2. Het eerste boek heb ik gemaakt, o Theofilus, over alles wat Jezus begonnen is te doen én te onderwijzen, tot op de dag waarop Hij opgenomen is, nadat Hij door de Heilige Geest aan de apostelen, die Hij uitgekozen had, opdrachten had gegeven. [HSV]
Handelingen 1:10-11. Terwijl Hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Deze Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie Hem naar de hemel hebben zien gaan.’
Handelingen 10:15-16. En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.’ Tot driemaal toe hoorde hij de stem, en direct daarna werd het voorwerp weer in de hemel opgenomen.
Opmerking: het gaat hier om een groot kleed linnen kleed met onreine dieren dat in de hemel werd opgenomen. Van alleen linnen geeft aan dat het kleed rein was.
1 Timoteüs 3:16. Ongetwijfeld is dit het grote geheim van ons geloof:
Hij is geopenbaard in een sterfelijk lichaam,
in het gelijk gesteld door de Geest,
is verschenen aan de engelen,
verkondigd onder de volken,
Hij vond geloof in de wereld,
is opgenomen in majesteit.
Je kunt het woord analambo ook vertalen met oppakken en meenemen. We moeten de wapenrusting en het schild van geloof oppakken. Efeziërs 6. En neem Markus mee. 2 Timoteüs 4:11.
4. anabainō
Het woord anabainō komt 81 keer voor, hier de vier verzen die aangeven dat het om opgaan, opstijgen of opvaren naar de hemel gaat.
Johannes 3:13: Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?
En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.
Johannes 6:62. Maar als jullie nu de Mensenzoon zouden zien opstijgen naar waar Hij eerst was?
Johannes 20:17. ‘Houd Me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zeg tegen hen dat Ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’
Anabaino is overigens een algemeen woord dat voor diverse gebeurtenissen wordt gebruikt. Voorbeelden. Toen Jezus opkwam uit het water van de doop. Matteüs 3:16. Jezus ging op naar Jeruzalem staat in Johannes 2:23 en 5:1.
Johannes 1:51. ‘Werkelijk, Ik verzeker jullie,’ voegde Hij eraan toe, ‘jullie zullen de hemel geopend zien, en de engelen van God zien omhooggaan en neerdalen naar de Mensenzoon.’
Opmerking: dit zegt Jezus als hij Filippus en Natanaël als discipel had geroepen.
De NBV21 vertaalt met opstijgen, de HSV met opvaren.
5. Overige uitdrukkingen.
Er zijn ook teksten die erover gaan dat Jezus weer terug naar zijn vader gaat. Deze vier teksten uit het evangelie van Johannes heb ik gevonden.
Johannes 7:33. Jezus zei: ‘Ik zal nog een korte tijd bij u zijn, dan ga Ik naar Hem die Mij gezonden heeft.’
Johannes 14:2. In het huis van mijn Vader zijn veel kamers; zou Ik anders gezegd hebben dat Ik een plaats voor jullie gereed zal maken?
Johannes 14:12. Werkelijk, Ik verzeker jullie, wie op Mij vertrouwt zal hetzelfde doen als Ik, en zelfs meer dan dat, Ik ga immers naar de Vader.
Johannes 16:28. Ik ben bij de Vader vandaan gegaan en naar de wereld gekomen, nu verlaat Ik de wereld weer en ga Ik terug naar de Vader.
Wat kunnen we van deze teksten leren?
De plaats van waar Jezus werd opgenomen in de hemel op de Olijfberg tot bij Betanië. Lucas 24:50-53.
Al zegenend steeg Jezus op naar de hemel. Lucas 24-50-53.
Jezus zit nu aan de rechterhand van God. Marcus 16:19-20
Jezus zal op dezelfde manier terugkomen als hij naar de hemel ging. Uit de lucht komt hij neer, we zien hem verschijnen in de wolken. Ook weer op de Olijfberg tot bij Betanië? Handelingen 1.
Jezus heeft (nog meer) de Heilige Geest ontvangen, die Hij over zijn volgelingen uitgiet. Handelingen 2.
Jezus komt van de Vader. En keert ook weer terug naar de Vader. Hij zal voor ons een plaats bereiden. Zijn Vader is nu ook onze Vader. En Jezus is opgenomen in majesteit.
Jezus stuurt vanuit de plaats naast de Vader zijn volgelingen aan en helpt hen met wonderen en tekenen..
Overwegingen
Het woord vaart in hemelvaart lijkt er op of Jezus in een bootje naar de hemel ging. Wellicht had in de tijd dat het woord ontstond vaart een andere betekenis.
De hemelvaart vindt plaats bij de plaats Betanië dat ligt op de Oostelijke helling van de Olijfberg. Het was dus op de rand of net over de rand van de Olijfberg. Er is op de Olijfberg een kapel wat de exacte plaats zou zijn. De olijfboom is het beeld van Israël.
De naam Betanië betekent huis van vijgen. Een vermelding van een naam heeft in de Bijbel meestal een betekenis. Bij vijgen kunnen we denken aan de vijgenboom. “Leer van de vijgenboom deze les” zegt Jezus. De les is dat als er geloof is bij de mensheid dat dan het moment is dat Jezus spoedig terugkomt. De olijfboom en de vijgenboom komen bij de hemelvaart bij elkaar.
Het woord hemelvaart komt in de HSV en SV vertaling alleen in de titels van Lukas 24 en Handelingen 1 voor. In de NBG vertaling alleen in de titel van Handelingen 1. In de NBV vertaling komt het woord zowel niet in de tekst als in de opschrift voor.
De woorden opvaren en opgevaren komen in de NBV niet voor. Ze komen wel in andere vertalingen voor. Daarnaast kiezen sommige vertalingen voor opstijgen en andere voor opnemen.
Lessen
Hier een poging voor antwoorden op de vragen die bij de Studievragen zijn gesteld.
Waarom is Hemelvaartsdag een dag om te gedenken en te vieren?
Een hemelvaart, van de aarde af opgenomen worden in de hemel, zegt veel over wie Jezus is. Hij ging naar de hemel om de Heilige Geest naar de mensen te sturen. We weten alleen van Elia dat het hem ook overkwam.
Is de hemelvaart van Jezus een volstrekt unieke gebeurtenis of komen dergelijke dingen wel vaker in de Bijbel voor?
Zowel het Oude als het Nieuwe Testament vermelden diverse uitwisselingen met de hemel. Engelen die omhooggaan en afdalen (verhaal van Jacob in Genesis en wat Jezus profeteert dat zijn eerste discipelen dat zullen zien). Een engel van de Heer, bij het verhaal van Simson. Elia die naar de hemel voer.
En dat Jezus dit zou overkomen staat al in Psalm 68:18 en in Johannes in de hoofdstukken 3, 6 en 20 kondigt Jezus dit zelf ook aan.
Wat houdt de hemelvaart in en welke betekenis heeft de hemelvaart voor ons mensen.
De hemelvaart is de afsluiting van de periode na de opstanding van Jezus. Veertig dagen lang gaf Jezus in die unieke tijd onderwijs aan zijn discipelen. De hemelvaart is de afsluiting van die tijd. Jezus komt door de hemelvaart voor zijn volgelingen op afstand. Maar tien dagen later zal de uitstorting zijn van de Heilige Geest. Die maakt het mogelijk dat iedere volgeling zowel bestaande als nieuwe kunnen weten wat ze moeten doen.
Hoe zou die hemelvaart van Jezus eruit hebben gezien?
Ten eerste goed om te beseffen is dat toen de hemelvaart van Jezus plaatsvond hij geen normaal lichaam had maar een opstandingslichaam.
Jezus werd opgenomen in de hemel. Hij steeg op. Er was een wolk die hem uit het zicht onttrok. Die wolk zou wel een geestelijke wolk kunnen zijn net zoals die wolken toen het volk Israël door de woestijn trok.
Opvallend is dat de schrijvers over de hemelvaart wel vier verschillende werkwoorden gebruiken om de gebeurtenis te beschrijven. De schrijvers zochten naar woorden voor deze bijzondere indrukwekkende geestelijke gebeurtenis.
Hebben de vertalers van de Bijbel wel de juiste woorden gekozen?
De NBV vertaling heeft de relatie met woorden met varen helemaal losgelaten. Hemelvaart vind ik wel een mooi woord, maar dat woord zouden we in onze tijd niet meer gebruik. Jezus hemelopname of iets dergelijks zou nu een meer passende aanduiding zijn.
Is de hemelvaart door de kerk wel juist uitgelegd en op waarde geschat?
De kerk zou meer inzicht kunnen geven dat zo’n uitwisseling met de hemel ook op andere plaatsen in de Bijbel voorkomt. De hemelvaart is niet volstrekt uniek. Dat onderwijs zou het inzicht in de geestelijke zaken verdiepen.