Studie Extase

Al lezend in mijn destijds nieuwe NBV Bijbel kwam ik in 2 Korintiërs 5:13 ineens het woord extase tegen. Hè, extase? Paulus schrijft het op alsof het voor hem gewoon is. Paulus regelmatig in extase? Paulus is toch die gedegen geleerde. Hij is in extase?

Je zou je ook af kunnen vragen: “Als het voor hem gewoon was, waarom dan niet voor ons?”

Deze studie gaat over het onderwerp extase en wat daar ook onder kan worden verstaan: in trance zijn, in geestvervoering zijn, ….

Voor de moderne Westerse mens is extase vreemd zo ook voor de vertalers, die dan van die vreemde gebeurtenissen gewone taal maken. Je valt niet om door de Geest van God zoals het in het Hebreeuws en het Grieks staat, maar men vertaalt dan met zoiets als je buigt je voor God neer.

Studievragen

Bij dit onderwerp zou je het volgende kunnen afvragen:
Wat is extase en in geest vervoering raken, wat is er dan aan de hand?
Wat werken deze geestelijke verschijnselen uit?
Is het goed voor een mens om naar deze geestelijke verschijnselen te streven?
Hoe kun je naar deze verschijnselen je uitstrekken?
Is wat in de Bijbel staat over deze verschijnselen wel goed begrepen in de christelijke wereld?
Is wat in de Bijbel staat over deze verschijnselen wel correct vertaald?

In het hoofdstuk Lessen staan de antwoorden op deze vragen.

Extase of trance

In deze studie gaat het over twee onderwerpen namelijk extase of trance en in geestvervoering raken. Hier als eerste extase en trance. Wat zegt de Bijbel daar over?

Oude Testament

De King James Vertaling gebruikt het woord trance twee keer in het Oude Testament. Namelijk bij teksten in Numeri 24.

In het Hebreeuws is er geen woord voor trance, althans, ik heb het niet gevonden. Er staat in het Hebreeuws wel een uitdrukking van drie woorden namelijk ‘vallen openen ogen’. Twee werkwoorden dus en een zelfstandig naamwoord. Zie voor de gegevens van deze woorden de tabel hieronder.

Woord Soort woordStrong Opmerkingen:
1נָפַל naphalWerkwoordH5307 Vallen
Komt 435 keer voor in 403 verzen
KJV: fall (318x), fall down (25x), cast (18x), cast down (9x), fall away (5x), divide (5x), overthrow (5x), present (5x), lay (3x), rot (3x), accepted (2x), lie down (2x), inferior (2x), lighted (2x), lost (2x), miscellaneous (22x)
2גָּלָה galahWerkwoord H1540Ontdekken, openen
Komt 190 keer voor in 168 verzen
KJV: uncover (34x), discover (29x), captive (28x), carry away (22x), reveal (16x), open (12x), captivity (11x), shew (9x), remove (6x), appear (3x), miscellaneous (18x)
3עַיִן `ayinZelfstandig
naamwoord
mannelijk of
vrouwelijk
H5869Ogen
Komt 888 keer voor in 830 verzen
KJV: eye (495x), sight (216x), seem (19x), colour (12x), fountain (11x), well (11x), face (10x), pleased (with H3190) (10x), presence (8x), displeased (with H3415) (8x), before (8x), pleased (with H3474) (4x), conceit (4x), think (4x), miscellaneous (66x)

Dit zijn woorden voor alledaagse gewone veel gebruikte woorden, die een enkele keer een bijzonder geestelijk verschijnsel aanduiden.

Vallen openen ogen
De combinatie ‘vallen openen ogen’ komt alleen in deze twee verzen van Numeri 24 voor.

De KJV voegt er dan aan toe ‘into a trance’. Dat is een uitleg, dat staat er niet. Het zijn beide teksten over Bileam een priester uit de volken, die een profetie over Israël uitspreekt.

Numbers 24:4-5. He hath said, which heard the words of God, which saw the vision of the Almighty, falling into a trance, but having his eyes open: How goodly are thy tents, O Jacob, and thy tabernacles, O Israel!

Numbers 24:16-17. He hath said, which heard the words of God, and knew the knowledge of the most High, which saw the vision of the Almighty, falling into a trance, but having his eyes open: I shall see him, but not now: I shall behold him, but not nigh: there shall come a Star out of Jacob, and a Sceptre shall rise out of Israel, and shall smite the corners of Moab, and destroy all the children of Sheth.

Overigens zijn de spreuken van Bileam de hoogtepunten van dit deel van het boek Numeri en misschien wel van het hele boek. Het zijn majestueuze woorden over de omgang van het volk Israël met God en over de toekomst. Er zal een ster opkomen een macht ontstaan uit Israël.

Numeri 24:3-6. ‘Zo spreekt ​Bileam, de zoon van Beor, zo spreekt de man wiens oog geopend is, zo spreekt hij die Gods woorden hoort en ziet wat de Ontzagwekkende toont, in ​vervoering, met ontsloten ogen: Hoe mooi zijn uw ​tenten, ​Jakob, hoe mooi uw woningen, Israël, als palmbomen, overal verspreid, als tuinen langs een rivier, als aloë’s door de HEER geplant, als ceders langs het water….’

Opmerking: het is interessant om te lezen welke verschillende teksten er in de vertalingen van de Bijbel staan.
HSV: hij die de woorden van God hoort, spreekt; die het visioen van de Almachtige ziet, terwijl hij neervalt met ontsloten ogen.
SV: En hij hief zijn spreuk op, en zeide: Bíleam, de zoon van Beor, spreekt, en de man, wie de ogen geopend zijn, spreekt!
NBG: Toen hief hij zijn spreuk aan en zeide: De spreuk van Bileam, de zoon van Beor, en de spreuk van de man met het geopend oog; 4de spreuk van hem, die de woorden Gods hoort, die het gezicht des Almachtigen schouwt, nederliggende met ontsloten ogen.
Willebrord: Hij hief zijn orakelspreuk aan en zei: ‘Godsspraak van Bileam, zoon van Beor, godsspraak van de man die geheimen mag zien; 4godsspraak van hem die God hoort spreken, die ziet wat de Almachtige ontsluiert, en in vervoering openbaringen ontvangt.

Numeri 24:15-17. ‘Zo spreekt ​Bileam, de zoon van Beor, zo spreekt de man wiens oog geopend is, zo spreekt hij die Gods woorden hoort, die weet wat de Allerhoogste weet en ziet wat de Ontzagwekkende toont, in ​vervoering, met ontsloten ogen: Wat ik zie is niet in het heden, wat ik waarneem is niet nabij. Een ster komt op uit ​Jakob, een ​scepter​ uit Israël. Hij verbrijzelt ​Moab​ de slapen, de ​kinderen​ van ​Set​ slaat hij neer…’

Wat kunnen we van deze teksten leren?
Bileam de priester of magiër uit Mesopotamië ontvangt de Geest van God en spreekt woorden uit van grote waarde.

In het eerste deel gaat het over de tenten, die waren een symbool van de kwetsbaarheid van de mens en de bescherming va n God en de tabernakel, die staat voor de nabijheid van God.

In het tweede deel noemt hij dat er een ster uit Jacob zal komen en een scepter zal verschijnen.

Openen ogen

Numeri 22:31. Toen opende de HEER Bileam de ogen, zodat hij de engel van de HEER op de weg zag staan, met het getrokken zwaard in de hand. Hij knielde en boog diep voorover.

Psalm 98:1-2. Zing voor de HEER een nieuw lied: wonderen heeft Hij verricht. Zijn rechterhand heeft overwonnen, zijn heilige arm heeft redding gebracht. De HEER heeft zijn overwinning bekendgemaakt, voor de ogen van de volken zijn gerechtigheid onthuld.

Opmerking: mooi om te bidden dat de volken Gods goedheid zullen zien.

Psalm 119:17-18. Zie om naar uw dienaar – dan zal ik leven en mij houden aan uw woord. Neem de sluier van mijn ogen – dan zal ik zien hoe wonderlijk mooi uw wet is.

Opmerking 1: HSV ontsluit mijn ogen.
Opmerking 2: een mooi gebed om de schoonheid van de Bijbel te kunnen zien.

Nieuwe Testament

Hierbij het overzicht van het gebruik van de woorden rond extase in het Grieks.

Grieks woord Soort woord Strong Opmerkingen:
1ἔκστασις ekstasis Zelfstandig
naamwoord vrouwelijk
G1611
SB1455
Buiten zinnen. Extase
Komt 7 keer voor in 7 verzen
KJV: trance (3x), be amazed (with G3083) (2x), amazement (1x), astonishment (1x)
2ἐξίστημι existēmiWerkwoordG1839
SB1664
In extase raken
Komt 17 keer voor in 17 verzen.
KJV: be amazed (6x), be astonished (5x), bewitch (2x), be beside (one’s) self (2x), make astonished (1x), wonder (1x).

In het Nieuwe Testament gebruikt de KJV het woord trance twee keer in het verhaal van Petrus als hij in vervoering raakt op het dak en een visioen ziet over reine en onreine dieren, Handelingen 10:10 en 11:5. En verder hanteert de KJV het woord trance nog in Handelingen 22:17.

De NBV gebruikt het woord extase in 2 Korintiërs 5:13. De andere vertalingen, SV, HSV, NBG, Willibrord, Bijbel in gewone taal hanteren dit woord niet. De Groot Nieuws Bijbel hanteert het woord extase drie keer, waarvan eenmaal in het Nieuwe Testament. Het is deze tekst.
1 Korintiërs 14:6. Stel, broeders en zusters, ik kom bij u en in extase uit ik allerlei klanken. Wat heeft u daar dan aan? Niets! U heeft alleen iets aan mij als ik me tot u richt: u iets openbaar, u kennis overdraag, u een goddelijke boodschap verkondig of u het een en ander leer.

Ad 1: ekstasis

Het woord ekstasis gaat om buiten jezelf raken. Moderne wetenschappers zouden het een psychose kunnen noemen. Alleen is de oorzaak heel anders. Een psychose ontstaat door langdurige zwaar traumatische gebeurtenissen. Deze ‘psychose’ ontstaat door de nabijheid van de Geest.

Hier alle zeven keer dat in een tekst het woord ekstasis wordt gebruikt.

Markus 5:42. Hij (Jezus) pakte het ​kind​ bij de hand en zei haar: ‘Talita koem.’ In vertaling betekent dat: Meisje, Ik zeg je, sta op.  Meteen stond het meisje op en liep rond. Ze was twaalf jaar. Ze raakten buiten zichzelf van opwinding. [Willibrord vertaling]
Opmerking 1: er staat letterlijk ‘onmiddellijk groot (mega) extase’. De NBV vertaalt ‘met stomheid geslagen’.
Opmerking 2: de impact op deze mensen is omdat God zo dichtbij is.

Dit gebeurt er met de soldaten als Jezus opstaat uit het graf.
Markus 16:8. Ze vluchtten naar buiten, van het ​graf​ weg, bevend van angst en buiten zichzelf. Ze zeiden niemand iets, want ze waren bang. [Willibrord vertaling]
Opmerking 1: HSV vertaalt met ‘ontsteltenis’ de NBG met ‘ontzetting’ en de NBV met ‘schrik’.
Opmerking 2: als God dichtbij is geeft dat schrik als je Hem niet kent. En dan ook nog wel schrik.

Jezus doet een verlamde opstaan en dan gebeurt er dit.
Lukas 5:26. Verrukking maakte zich van iedereen meester. Ze verheerlijkten God en zeiden vol ontzag: ‘Het is ongelooflijk wat we vandaag gezien hebben.’ [Willibrord vertaling]
Opmerking: de HSV vertaalt met ‘ontsteltenis’ de NBV met ‘stonden versteld’.

Handelingen 3:6-10. Maar ​Petrus​ zei: ‘Geld​ heb ik niet, maar wat ik wel heb, geef ik u: in de naam van ​Jezus​ ​Christus​ van ​Nazaret, sta op en loop.’ Hij pakte hem bij zijn rechterhand om hem overeind te helpen. Onmiddellijk kwam er kracht in zijn voeten en enkels. Hij sprong op, ging staan en begon te lopen. Daarna ging hij samen met hen de ​tempel​ binnen, lopend en springend en God lovend. Alle tempelbezoekers zagen hem lopen en hoorden hem God loven. Ze herkenden hem als de bedelaar die altijd bij de tempelpoort had gezeten en waren buiten zichzelf van verbazing over wat er met hem was gebeurd.
Opmerking: een genezing is een manifestatie van God en dat maakt bijzondere indruk.

Handelingen 10:9-10. En de volgende dag, terwijl zij op ​reis​ waren en de stad naderden, klom ​Petrus​ op het ​dak​ om te ​bidden, ongeveer op het zesde uur, en hij kreeg honger en wilde iets nuttigen. En terwijl zij het eten bereidden, raakte hij in geestvervoering. [HSV]
Opmerking: de NBV vertaalt met ‘kreeg een visioen’, dat staat helemaal niet in de tekst.

Handelingen 11:5. Ik was in de stad Joppe aan het ​bidden​ en zag in geestvervoering een ​visioen: een bepaald voorwerp daalde neer, dat leek op een groot ​linnen​ laken, dat aan de vier hoeken neergelaten werd uit de hemel, en het kwam tot dicht bij mij. [HSV]
Opmerking: de NBV vertaalt met ‘werd ik gegrepen door een visioen’, maar er staat letterlijk ‘Ik zag in extase een visioen’.

Handelingen 22:17. En het overkwam mij, toen ik in ​Jeruzalem​ teruggekeerd was en in de ​tempel​ bad, dat ik in geestvervoering raakte, en dat ik Hem zag en Hij tegen mij zei: Haast u en ga met spoed uit ​Jeruzalem​ weg, want ze zullen uw getuigenis over Mij niet aannemen. [HSV]
Opmerking: let op Paulus raakte in de tempel in geestvervoering, een goede plek dus blijkbaar. Hij had zich daarvoor eerst gereinigd en geheiligd.

Ad 2 ex-istēmi
Het woord ex-istemi betekent letterlijk ‘buiten zinnen’. Maar hoe raakten de mensen buiten hun zinnen? Wanneer was het door de nabijheid van God en wanneer kwam het door iets anders?

In Handelingen 8:9 en 8:11 gaat het om Simon de tovenaar, die de mensen met zijn toverijen buiten hun zinnen bracht. En in Handelingen 8:13 was hijzelf buiten zinnen gekomen door de grote tekenen en wonderen, die door Filippus gebeurden.

Het Griekse werkwoord ἐξίστημι ex-istemi komt 21 keer voor in 17 verzen. Hier de teksten waar ik van vermoed dat de geestvervoering kwam door de Heilige Geest.

Als eerste hier de tekst van Paulus.
2 Korintiërs 5:13. ‘Zijn we in extase, dan is het voor God; zijn we bij zinnen, dan is het voor u’.
Opmerking: de SV vertaalt met ‘zijn we uitzinnig’, de NBG met ‘zijn we in geestvervoering’, en Het Boek  ‘Als wij in vervoering zijn, is het voor God. Als wij nuchter en kalm zijn, is het voor u’.

Meestal staat het er als er een groot wonder is gebeurd waar je met je normale verstand niet bij kunt. Men vertaalt dit woord dan bijvoorbeeld met ‘ontzet’, ‘verbijsterd’.

In  Marcus 3:21 wordt gezegd dat zijn verwanten op weg gingen om Jezus mee te nemen omdat ze dachten dat hij ‘buiten zichzelf was gekomen’ na alle commotie die Jezus had veroorzaakt door de genezingen. <<de andere 15 verzen zijn het waard om nog verder te onderzoeken>>

Verbijsterd over de verschijning
Het gaat in beide onderstaande teksten over ontzetting  שָׁמֵם (shamem) Strong nummer H8074 en over het gezicht מַרְאֶה (mar’eh), Strong nummer H4758.

Jesaja 52:14. 14 Zoals velen zich over u ontzet hebben, alzo verdorven was Zijn gelaat, meer dan van iemand, en Zijn gedaante, meer dan van andere mensenkinderen [SV]

Daniel 8:27. Toen werd ik, Daniël, zwak, en was enige dagen krank; daarna stond ik op, en deed het werk des konings; en ik was ontzet over dit gezicht; maar niemand merkte het. [SV]

In deze tekst wordt de ontzetting verbonden met het woord יָשַׁב yashab, Strong H3427, dat hier zitten betekent: Ik zit waar ik zit en was verdoofd. [SV verbaasd]

Ezechiël 2:12-15. Toen hief een geest mij op, en ik hoorde achter mij een zwaar dreunend geluid: ‘De luister van de HEER zij geloofd in zijn woning!’ Het was het geluid van de vleugels van de wezens die elkaar raakten, en van de wielen naast hen; het klonk als een hevig dreunen. De geest hief mij op en voerde mij weg. Bitter gestemd en ontdaan ging ik mee; de hand van de HEER had mij vastgegrepen. Ik kwam weer in Tel-Abib, bij de ballingen die wonen bij het Kebarkanaal. Daar zat ik zeven dagen verdoofd in hun midden.

Opmerking: wat betreft het opheffen, zie het betreffende hoofdstuk.

In geestvervoering raken

<<het is de vraag wat in geestvervoering is. Is dit wellicht meer spreken in tongen.

Oude Testament

In de boeken van de Bijbel komt het Hebreeuwse werkwoord נָבָא (naba’) voor, Strong nummer H5012. Het woord komt 115 keer voor in 102 verzen. Je kunt dit woord met profeteren vertalen. Je kunt profeteren in verstaanbare woorden en dan ook een boodschap hebben. Het kan ook zijn, althans dat is mijn indruk, dat het lange tijd doorgaat en niet zozeer een duidelijke boodschap heeft. Het lijkt dan of het is dan als het spreken in tongen.

WoordSoort woordStrongOpmerkingen:
1נָבָא
nāḇā’
WerkwoordH5012Komt 115 keer voor in 102 verzen
KJV: prophesy (111x), prophesying (2x), prophet (2x).

De NBV vertaalt het woord נָבָא (naba’) 12 keer verzen met vervoering of met in vervoering of met in vervoering raken. Het lijkt echter te gaan over wat we ook wel spreken of zingen in tongen noemen op een intense manier waarbij men zich niet meer bewust is van wat men doet. Het ligt dan dicht tegen extase of trance aan.

De teksten waarbij profeteren

Numeri 11:24-26. Mozes ging naar buiten en bracht de woorden van de HEER aan het volk over. Daarna bracht hij zeventig oudsten van het volk bijeen en stelde hen rond de tent op. Toen daalde de HEER af, in de wolk. Hij sprak tot Mozes en droeg een deel van de geest die op hem rustte, op de zeventig oudsten over. Zodra de geest op hen rustte begonnen ze te profeteren. Dat is daarna niet opnieuw gebeurd. Twee mannen, van wie de een Eldad heette en de ander Medad, waren in het kamp gebleven; ze stonden wel op de lijst van zeventig maar waren niet naar de tent gegaan. Zodra de geest op hen rustte begonnen ook zij te profeteren, in het kamp.

Numeri 11:27-29. Een jongeman rende naar Mozes toe en zei: ‘Eldad en Medad zijn in het kamp aan het profeteren!’ ‘Zeg dat ze daarmee ophouden, heer!’ zei Jozua, de zoon van Nun, die van jongs af aan Mozes’ rechterhand was geweest. Maar Mozes zei: ‘Denk je soms dat jij voor mijn belangen moet opkomen? Legde de HEER zijn geest maar op heel het volk! Profeteerde iedereen maar!’

[De laatste onderstreepte tekst lijkt sterk op de uitspraak van Paulus ‘spraken jullie allemaal maar in tongen”, 1 Korintiërs 14:5, waarmee hij dus bewust de Torah citeerde]

Het profeteren of in vervoering raken komen we vervolgens tegen na de zalving van Saul na deze tekst.
1 Samuel 10:1. Hij goot een kruikje olie over Sauls hoofd
uit, kuste hem en zei: ‘Hierbij zalft de HEER u tot vorst over het volk dat hem toebehoort.’

1 Samuel 10:5-7. Als u ten slotte terugkomt in Gibea-Elohim, zult u in de buurt van de stad, bij de Filistijnse wachtpost, een stoet profeten tegenkomen die in vervoering van de offerhoogte afdaalt, voorafgegaan door muzikanten met harpen, tamboerijnen, fluiten en lieren. Dan zult u worden gegrepen door de geest van de HEER en ook in vervoering raken, en u zult een ander mens worden.  Tijdens de gebeurtenissen die ik zojuist heb beschreven kunt u doen zoals uw hart u ingeeft, want God staat u bij.

1 Samuel 10:9-13. En inderdaad, zodra Saul zich had omgedraaid om zijn weg te vervolgen, maakte God van hem een ander mens. En alle voorspelde gebeurtenissen kwamen diezelfde dag nog uit. Toen ze bij Gibea aankwamen, kwam hun een stoet profeten tegemoet. Saul werd gegrepen door de geest van God en raakte net als zij in vervoering. Allen die hem van vroeger kenden en zagen dat hij zich in vervoering bij de profeten had aangesloten, zeiden tegen elkaar: ‘Wat is er met de zoon van Kis gebeurd? Hoort Saul nu ook al bij de profeten?’ En een van hen merkte op: ‘Wie is hun vader eigenlijk?’ Zo komen we aan de uitdrukking: Hoort Saul nu ook al bij de profeten? Toen zijn vervoering voorbij was, ging Saul naar de offerhoogte.

De tweede keer dat Saul in vervoering raakt.

1 Samuel 19:18b-24. Hij [David] nam zijn intrek bij Samuel in het profetenhuis. Toen Saul hoorde dat David in het profetenhuis in Rama verbleef, stuurde hij er mannen naartoe om hem gevangen te nemen. Daar aangekomen zagen ze de hele profetengemeenschap in vervoering, onder toezicht van Samuel. Ook Sauls mannen werden door de geest van God overmand en ook zij raakten in vervoering. Toen Saul hiervan hoorde, stuurde hij andere mannen, maar ook die raakten in vervoering. Saul gaf niet op en stuurde een derde groep, maar ook die raakte in vervoering. Ten slotte ging hij er zelf op af. Toen hij bij de grote put in Sechu aankwam, vroeg hij: ‘Waar zijn Samuel en David?’ ‘Die zijn in het profetenhuis in Rama,’ luidde het antwoord. Saul begaf zich naar Rama en onderweg werd ook hij overmand door de geest van God. De hele weg naar het profetenhuis was hij in vervoering, en daar aangekomen trok ook hij zijn kleren uit en viel naakt en tierend voor Samuel op de grond. Dat ging een hele dag en nacht zo door, en sindsdien zegt men: Hoort Saul nu ook al bij de profeten?

In de Bijbel zie je dat er profetengroepen waren, met tientallen en soms honderden profeten (1 Koningen 18:4; 2 Koningen 2:7). Die groepen liepen soms of dikwijls, dat weten we niet, in geestvervoering in het openbaar rond, zoals hierboven in 1 Samuel 10:5. In die profetengroepen waren ook vrouwen, zoals de vrouw van Jesaja. Over die groepen is zo goed als niets bekend, behalve dat Saul en zijn soldaten al in trance kwamen, als ze een profetenhuis nog maar naderden!

Tenslotte nog twee voorbeelden het vervolg van de geschiedenis van Israël.

1 Koningen 18:29. In vervoering bleven ze schreeuwen, maar ook toen het middaguur allang voorbij was en het uur voor het graanoffer aanbrak, was er nog steeds geen enkele reactie gekomen: het bleef stil, niemand gaf antwoord. [hier zijn de priesters van Baäl in vervoering om vuur uit de hemel te ontvangen]

1 Koningen 22:10. De koning van Israël en de koning van Juda, Josafat, zaten ieder in hun staatsiegewaad op een troon op de dorsvloer voor de stadspoort van Samaria, in gezelschap van de in vervoering geraakte profeten.

Opmerking: dit waren profeten waar koning Josafat van Juda geen goede indruk van had en die zoals achteraf bleek ook leugens hadden geprofeteerd. Dezelfde tekst staat in 2 Kronieken 18:9

1 Kronieken 25:1-3. De nakomelingen van Asaf, Heman en Jedutun werden door David en de hoofden van de eredienst van de gewone taken vrijgesteld om de lofliederen te zingen onder begeleiding van lieren, harpen en cimbalen. Hier volgt de lijst van de mannen die deze taak moesten verrichten: 2Uit de familie van Asaf: Zakkur, Josef, Netanja en Asarela, zonen van Asaf. Zij begeleidden Asaf wanneer hij de lofliederen zong volgens de aanwijzingen van de koning. 3Uit de familie van Jedutun: Jedutuns zes zonen Gedalja, Seri, Jesaja, Chasabja en Mattitja. Zij begeleidden hun vader Jedutun wanneer hij onder begeleiding van de lier zong om de HEER te loven en te prijzen.

Opmerking: de NBV21 vertaalt het woord naba niet met profeteren maar met zingen. Het zal mogelijk zingen in tongen zijn geweest.

2 Kronieken 18:9. De koning van Israël en de koning van Juda, Josafat, zaten ieder in hun staatsiegewaad op een troon op de dorsvloer voor de stadspoort van Samaria, in gezelschap van de in vervoering geraakte profeten.

Nieuwe Testament


In het Griekse deel van de Bijbel komen we de uitdrukking “Ik was in de geest” tegen, ἐγενόμην ἐν πνεῦμα  egonomen en pneuma. Deze uitdrukking bevat de woorden met Strong nummers G1096, G1722 en G4151. De uitdrukking komt twee keer voor. Hieronder staan ze.

Openbaringen 1:10-11a. En ik was in de geest op de dag des Heeren; en ik hoorde achter mij een grote stem, als van een bazuin, Zeggende: Ik ben de Alfa en de Oméga, de Eerste en de Laatste; en hetgeen gij ziet, schrijf dat in een boek, en zend het aan de zeven gemeenten, die in Azië zijn [SV]

Opmerking: NBV21 ‘raakte in vervoering’

Openbaringen 4:2-3. En terstond werd ik in de geest; en ziet, er was een troon gezet in de hemel, en er zat Een op de troon. En Die daarop zat, was in het aanzien de steen jaspis en sardius gelijk; en een regenboog was rondom de troon, in het aanzien de steen smaragd gelijk. [SV]

Opmerking: de NBV21 ‘raakte in vervoering’

Naast deze uitdrukking komt de uitdrukking zonder het werkwoord ‘en pneuma’ verder nog 22 keer voor. Twee keer vertaalt de NBV 21 ook hier met ‘in vervoering’, zie de teksten hieronder. Gezien de context is dat zeker een soort trance situatie.

Openbaring 17:3. Ik raakte in vervoering, en hij nam mij mee naar de woestijn. Ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest vol godslasterlijke namen, met zeven koppen en tien hoorns.

Openbaring 21:10. Ik raakte in vervoering, en hij nam mij mee naar een heel hoge berg en liet me de heilige stad Jeruzalem zien, die uit de hemel neerdaalde, bij God vandaan.

En pneuma
Dit zijn de overige 20 teksten waar de uitdrukking en pneuma voorkomt.

Matteüs 12:28. Maar als Ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij u gekomen.

Opmerking: het idee achter deze vertaling is dat je door de kracht van de Geest demonen uitdrijft. Dat kan ook als je in de Geest bent.

Matteüs 22:1-43. Nu de farizeeën om Hem heen stonden, stelde Jezus hun deze vraag: ‘Wat denkt u over de messias? Van wie is Hij een zoon?’ ‘Van David,’ antwoordden ze. Jezus vroeg: ‘Hoe kan David Hem dan, sprekend door de Geest, Heer noemen? Want hij zegt: “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot Ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’”

Opmerking: het idee achter deze vertaling is dat je geïnspireerd bent door de Geest. Het kan ook zijn dat David in de Geest was, in een geestelijke extase en toen dit verklaarde. Koning David was bekend met bijzondere geestelijke verschijnselen.

Dit zegt de engel tegen priester Zacharias, die de vader van Johannes de Doper zal worden.
Lukas 1:17. Hij zal voor Hem uit gaan met de geest en de kracht van Elia, om ouders met hun kinderen te verzoenen en om van zondaars rechtvaardigen te maken, en zo zal hij voor de Heer een volk gereedmaken.’

Dit zegt en doet Simeon bij het opdragen van Jezus.
Lukas 2:27-28. Gedreven door de Geest kwam hij naar de tempel, en toen Jezus’ ouders hun kind daar binnenbrachten om met Hem te doen wat volgens de wet gebruikelijk is, nam hij het in zijn armen en loofde hij God met de woorden: <en dan volgen die woorden>

Lukas 4:1-2. Vervuld van de heilige Geest trok Jezus weg van de Jordaan. Hij werd door de Geest naar de woestijn geleid, waar Hij veertig dagen bleef en door de duivel op de proef gesteld werd.

Johannes 4:23-24. Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, Hem aanbidt vervuld van Geest en waarheid. De Vader zoekt mensen die Hem zo aanbidden, want God is Geest, dus wie Hem aanbidt, moet dat doen vervuld van Geest en waarheid.’

Opmerking: in trance God aanbidden. Waarom staat het woord ‘waarheid’ er bij?

Handelingen 19:21. Na deze gebeurtenissen vatte Paulus het plan op om eerst nog naar Macedonië en Achaje te reizen en vervolgens naar Jeruzalem te gaan. Hij verklaarde: ‘Als ik daar ben geweest, moet ik ook een bezoek aan Rome brengen.’

Opmerking: ‘maakte een doel in de Geest’ is door de NBV21 vertaald met ‘vatte het plan op’. Dat laatste lijkt op basis van eigen overweging. Het zijn in de Geest is niet in de vertaling terecht gekomen, terwijl dit een stap was van een enorme geestelijke doorbraak.

Romeinen 2:29. Jood zijn is iets innerlijks en de besnijdenis is die van het hart. Het is het werk van de Geest, niet van een geschreven regel. En de lof die men ermee oogst, komt niet van mensen maar van God.

Romeinen 8:9. U daarentegen wordt beheerst door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die de Geest van Christus niet heeft, behoort Christus ook niet toe. 

1 Korintiërs 6:10-11. Vergis u niet. Ontuchtplegers noch … noch lasteraars noch uitbuiters zullen deel hebben aan het koninkrijk van God. Sommigen van u zijn dat ooit geweest, maar u bent gereinigd, u bent geheiligd, u bent rechtvaardig verklaard in de naam van de Heer Jezus Christus en door de Geest van onze God.

1 Korintiërs 12:2-3. Zoals u weet was u in de tijd dat u nog niet geloofde volledig in de ban van de afgoden, die taal noch teken geven. Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.

[Gal 6:1 KJV] 1 Brethren, if a man be overtaken in[G1722] a fault, ye which are spiritual, restore such an one in[G1722] the spirit of meekness; considering thyself, lest thou also be tempted.
[Eph 2:22 KJV] 22 In[G1722] whom ye also are builded together for an habitation of God through[G1722] the Spirit.
[Eph 3:5 KJV] 5 Which in[G1722] other ages was not made known unto the sons of men, as it is now revealed unto his holy apostles and prophets by[G1722] the Spirit;
[Eph 5:18 KJV] 18 And be not drunk with wine, wherein[G1722] is excess; but be filled with[G1722] the Spirit;
[Eph 6:18 KJV] 18 Praying always[G1722] with all prayer and supplication in[G1722] the Spirit, and watching thereunto with[G1722] all perseverance and supplication for all saints;
[Col 1:8 KJV] 8 Who also declared unto us your love in[G1722] the Spirit.
[1Ti 3:16 KJV] 16 And without controversy great is the mystery of godliness: God was manifest in[G1722] the flesh, justified in[G1722] the Spirit, seen of angels, preached unto[G1722] the Gentiles, believed on in[G1722] the world, received up into[G1722] glory.
[1Ti 4:12 KJV] 12 Let no man despise thy youth; but be thou an example of the believers, in[G1722] word, in[G1722] conversation, in[G1722] charity, in[G1722] spirit, in[G1722] faith, in[G1722] purity.

Wat kunnen we van deze teksten leren?
Als je in de Geest bent, in extase, dan gaan verdwijnen demonen die bij jou in de buurt zijn. Matteüs 12:28

Toen David in extase was deed hij bizar grote uitspraken. Een zoon van hem zou de Messias zijn. Matteüs 22:1-43.

Johannes de Doper is in de geest en de kracht van Elia bezig geweest. Lukas 1:17

In extase werd Simeon naar en in de tempel geleid. Lukas 2:27-28

Als je in de Geest, in extase bent kun je zomaar ergens naar toe worden geleid, gebracht zou je kunnen zeggen. Lukas 4:1-2.

In extase God aanbidden, dat is een mooi doel. Johannes 4:23-24.

In de Geest zijn helpt je in de goede richting. Handelingen 19:21

In de Geest, in extase zijn we echte Joden. Romeinen 2:29 en worden we beheerst. Romeinen 8:9.

Andere bronnen

SchrijverTitel en ondertitel
1Rick JoynerDe laatste strijd. Visioenen van de eindtijd

Overwegingen

Lessen

Wat is extase en in geest vervoering raken, wat is er dan aan de hand?

Wat werken deze geestelijke verschijnselen uit?


Is het goed voor een mens om naar deze geestelijke verschijnselen te streven?


Hoe kun je naar deze verschijnselen je uitstrekken?


Is wat in de Bijbel staat over deze verschijnselen wel goed begrepen in de christelijke wereld?


Is wat in de Bijbel staat over deze verschijnselen wel correct vertaald?

We willen weer opnieuw van Jezus leren. Hij gaf lessen voor een goed leven.