Er zijn praktijken gebaseerd op overtuigingen in kerken en christelijke gemeenten, die duister zijn te noemen. Niet omdat er helemaal niets goeds in die kerken zou zijn, maar dat er in de kerken overtuigingen en daarmee praktijken zijn binnen geslopen die niet met het Koninkrijk van het Licht te maken hebben, maar meer van het rijk van de duisternis.
We hoeven er niet van te schrikken want dat was ook al zo in de tijd van de apostel Paulus. Hij sprak al ‘van leringen van demonen’. 1 Timoteüs 4:1. En schrijft verder in vers 6: ‘Als u de broeders deze dingen voorhoudt, zult u een goed dienaar van Jezus Christus zijn, gevoed door de woorden van het geloof en door de goede leer, die u nagevolgd hebt. Maar verwerp de onheilige en onzinnige verzinsels en oefen uzelf in de godsvrucht.
Deze studie beoogt dat we wat rommel in onze kerken gaan opruimen zodat er meer ruimte komt voor het werk van de Geest en het Koninkrijk van de hemel.
Studievragen
Bij dit onderwerp zijn de volgende vragen te stellen.
Om welke overtuigingen en praktijken zou het gaan. Waarom zouden ze duister zijn en wat leveren ze voor problemen op?
Wat zou een goede remedie zijn binnen de kerk voor dit soort duistere praktijken?
Is het mogelijk dat er als kerk geen duister praktijken aan de orde zijn?
Bij het laatste hoofdstuk Lessen staan antwoorden op deze vragen.
Macht die ons niet toekomt
Hieronder staat een overzicht van praktijken die leiden tot duisternis.
Wat de praktijk is, waarom duister en gevolgen | Welke zonde het is: | Waar die voorkomt |
“Wij bepalen wel of jij in de hemel of de hel terecht komt”. Wij als mensen hebben daar geen zeggenschap over. De toekomst: hemel of hel is ook te simpel voorgesteld. Het sluit mensen uit die er wel bij horen volgens God. En het sluit mensen in die zich zouden moeten bekeren. | Opstand tegen God. Rebellie. | RK, Ref. kerken |
Uitverkiezingsleer
Ik denk aan een mevrouw die dacht dat ze niet door God uitverkoren was. Volgens haar kerkelijke overtuiging zou ze daarom reddeloos verloren gaan. Ze had daardoor een panische angst had voor de dood, want ze dacht dat de hel dan op haar wachtte. Omdat ze angst had voor de dood durfde ze ook niet te leven. Lees de studie uitverkiezing om te weten wat in de Bijbel over de uitverkiezing staat, zie link.
Plaats van Israël innemen
Wat de praktijk is, waarom duister en gevolgen | Welke zonde het is: | Waar die voorkomt |
“Wij hebben onze eigen geestelijke wortels, wij doen het zonder Israël”. Is een vorm van antisemitisme, Jodenhaat. Israël draagt is de wortel van de boom christelijke gemeente. Wij begrijpen dingen niet. We missen onderwijs. We missen de richting voor een gezond en vredig leven. | Hoogmoed Ongehoorzaamheid Opstand tegen God Eigenwijsheid | RK, Prot, Ref. kerken |
Vervangingstheologie
Door de vervangingstheologie missen we veel goede en zegenrijke Joodse praktijken en missen we ook zegen van God. De waarheid is namelijk dat God zegent wie Israël zegent en wie kwaad spreekt over Israël over hem of haar zal God ook kwaad spreken.
Toen de christelijke gemeente begon was het een kerk met Joodse mensen. Daarna kwamen er steeds meer mensen uit de volken bij.
Door de instroom van de mensen uit de volken veranderde het karakter van de kerk. De manier van denken van de volken kreeg ingang. Ook hun gebruiken kregen een plek. De Joodse mensen werden een steeds kleiner deel van de kerk.
Toen de Romeinse keizer christelijk voerde hij zaken in die voor hem belangrijkwaren. De kerk ging ook steeds meer neerkijken op Joodse mensen en op het Oude Testament.
Zo groeide de opvatting dat God slechts één volk had, namelijk de Kerk. De Kerk, die de plaats van Israël voorgoed had ingenomen. Dat idee heeft eeuwenlang in de kerk geleefd. De Joodse mensen, die buiten de kerk bleven ging men zien als de vijanden van God. Als er problemen waren in een land kregen zijn soms de schuld. Wie weet hielp het als ze zouden worden vermoord. En dat gebeurde dan ook regelmatig.
De mensen van het volk Israël hoorden er niet meer bij, behalve dan als zij zich tot de kerk bekeerden, de christelijke doop ondergingen en de gebruiken van de kerk gingen eerbiedigen.
Door tegenstanders van deze manier van denken werd dit de vervangingstheologie genoemd. De Kerk vond namelijk dat ze het volk Israël hadden vervangen.
Kerken zullen niet aangeven dat ze de vervangingstheologie aanhangen. Sommige hebben gezegd dat ze er afstand van hebben genomen. Maar in de praktijk en de leer van de kerk zit nog steeds veel van deze theologie.
Men heeft het over de doop in plaats van de besnijdenis, de zondag in plaats van de sabbath, de christelijke feesten in plaats van de ‘Joodse’ feesten en Rome in plaats van Jeruzalem. Men vindt nog steeds dat de geboden van God in het Oude Testament zijn achterhaald, we hebben immers nu de genade. En men vindt nog steeds dat Joodse mensen zich bij een christelijke kerk moeten aansluiten in plaats van in Jezus geloven en op een Joodse manier leven.
Als je het rijtje punten leest is het ook geweldig lastig om van die weg af te gaan en weer terug te gaan naar de oorspronkelijke wortels van de kerk.
Het nadeel van de vervangingstheologie is dat de kerk de zegen van de goede dingen van het Jodendom mist en ook, zoals gezegd, gunst van God.
De vervangingstheologie is naar mening een vorm van antisemitisme.
Goden vereren
Wat de praktijk is, waarom duister en gevolgen | Welke zonde het is: | Waar die voorkomt |
Vereren van mensen als goden (het waarderen van mensen is juist goed). Maria als koningin des hemels zien, heiligen zien als baas van stad of streek of beroep Het gebod is: Gij zult de Heer Uw God alleen dienen. De Vader, de Zoon en de Geest raken uit beeld. | Is vorm van afgoderij | RK |
De kerk bouwt de mensen niet op
Wat de praktijk is, waarom duister en gevolgen | Welke zonde het is: | Waar die voorkomt |
De mensen zijn er voor de kerk in plaats van de kerk is er voor de mensen. De kerk dient de mensen die aan haar zijn toevertrouwd te onderwijzen, toe te rusten. De mensen worden niet nieuwe mensen, nieuwe scheppingen, geen kinderen of zonen van God. Zo mist de kerk haar doel. | Niet liefhebben van de naaste | alle kerken |
Dikwijls is er een predikant of voorganger die in zijn preken van allerlei aan de orde stelt waar de gemeente niet van wordt opgebouwd. Soms worden er wel nuttige dingen verteld maar is er geen praktische toepassing.
Mensen nemen niet hun verantwoordelijkheid
Het is de bedoeling dat mensen tot hun bestemming komen welke dat ook is, maar veel mensen zijn daar niet mee bezig en worden door hun kerken en gemeenten ook niet daartoe gestimuleerd.
Wat de praktijk is, waarom duister en gevolgen | Welke zonde het is: | Waar die voorkomt |
Mensen die als christenen worden beschouwd nemen niet hun verantwoordelijkheid Het gevolg is dat de mensen niet tot hun doel komen. Ook het Koninkrijk van God niet gestalte krijgt. De mensen worden niet opgebouwd, evenmin hun kerk, en de maatschappij mist het evangelie. | Zonden in de zin van niet tot je doel komen. Luiheid. | RK, ook wel Protestant en Evangelisch |
Er zijn allerlei mogelijkheden waardoor men van het echte werk wordt afgeleid. Soms is men gebiologeerd op bepaalde onderwerpen zoals de bedelingenleer of de eindtijd.
Om te weten wat er over de eindtijd in de Bijbel staat is zeker nuttig. Maar als je er teveel op bent gefocust raak je als mens je doel kwijt.
Ook de Streeptheologie “dit is niet voor onze tijd” of “dit is niet voor ons soort mensen” helpt mee aan deze zonde.
Bedelingenleer
Men noemt de bedelingenleer ook wel het dispensationalisme. Het idee is dat er verschillende tijdvakken zijn waar God een ander plan voor heeft. Er is door allerlei leraren veel denkwerk ingestopt om dat in de Bijbel terug te vinden.
Er zijn tussen deze leraren veel onderlinge verschillen van mening, maar dit is de meest voorkomende indeling in tijdvakken (bron Wikipedia):
1. Bedeling van de onschuld – van schepping tot zondeval;
2. Bedeling van het geweten – van zondeval tot zondvloed;
3. Bedeling van het menselijk bestuur – van zondvloed tot spraakverwarring in Babel (Noachitische wet);
4. Bedeling van de Belofte – van de roeping van Abraham (direct na spraakverwarring) tot de Wet;
5. Bedeling van de Wet – van de instelling van de Wet, op de Sinaï, tot de dood van Christus;
6. Bedeling van de Genade – van de opstanding tot de wederkomst van Christus;
7. Bedeling van het Messiaanse Vrederijk of Duizendjarige rijk – van Wederkomst tot het laatste oordeel.
Er waren en zijn kerken in Nederland waar men de bedelingleer aanhangt zoals de Vergadering van Gelovigen en de Vrije Evangelische gemeenten. Maar via sprekers, die de bedelingenleer aanhangen is deze leer ook in andere kerken te vinden. Favoriete onderwerpen gaan over de toekomst: de eindtijd met de grote verdrukking, de opname van de gemeente, het duizendjarig rijk, de wederkomst en het laatste oordeel.
De bedelingenleer is ontstaan of in ieder geval gestimuleerd toen men een verklaring zocht voor het feit dat er geen wonderen meer waren in de kerk. Men zocht toen het probleem niet bij zichzelf maar men kwam toen tot de conclusie dat God voor hun tijd andere plannen had. Een voordeel t.o.v. de vervangingstheologie is dat men meer oog heeft voor Israël. Immers, die gaat in de volgende bedeling, bedeling nummer zeven hierboven, weer een belangrijke rol spelen.
Wat mij opvalt is dat men veel energie steekt in wat nu de precieze bedelingen zijn en dat men voor de hoofdzaken van het christelijk geloof dan nauwelijks tijd en aandacht meer over heeft.
Ik vraag me ook af of het juist is. Is het spreken van God met Henoch wezenlijk anders dan van God met Mozes, dan van God met Jezus, dan van God met de apostelen en dan God met mensen in onze tijd? Ik denk van niet.
Er is natuurlijk wel een voortgaande heilshistorie. We leven nu in een tijd waar de gelovigen worden geacht om het evangelie te brengen aan alle volken en hen te onderwijzen en de dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de Geest. En we kijken uit naar de komst op de wolken van onze Heer. Hoe en wanneer dat weten we niet.
De Verbondsleer
De verbondsleer komt uit de gereformeerde theologie en beschrijft de verbondsmatige verhoudingen tussen God en mens.
Men onderscheidt het werkverbond en het genadeverbond. Voor het werkverbond moet je iets doen en dan krijg je het beloofde. Voor de zondeval was dat: niet eten van de boom van kennis van goed en kwaad, dan mag je in de hof van Eden leven.
Na het werkverbond kwam er het genadeverbond. Is een combinatie van genade en werk, namelijk God schenkt eeuwig leven, genade, maar Jezus was nodig om gehoorzaam te zijn, werk. Wij als mensen kunnen door Christus onderdeel zijn van het genadeverbond.
Bij het genadeverbond worden er ook verschillende tijdvakken, bedelingen, onderscheiden (bron Wikipedia):
1. Persoonlijke bedeling: Van Adam tot Abraham. Individuele personen.
2. Patriarchale bedeling: van Abraham tot Mozes. Binnen de gezinnen van de aartsvaders
3. Nationale bedeling: van Mozes tot de Nieuw-Testamentische periode. Binnen het volk Israël
4. Mondiale bedeling: Vanaf de uitstorting van de Heilige Geest tijdens Pinksteren tot aan de wederkomst van Jezus Christus. Verspreiding van het evangelie onder de heidenen.
In deze leer is Jezus Christus zo groot geworden dat voor eigen inbreng van gelovigen nauwelijks ruimte is. Bekende overtuigingen zijn ‘God doet alles’, ‘alles, zowel goed als slecht, komt van God’, ‘alles heeft een bedoeling’.
De mensen die deze verbondsleer eigen hebben gemaakt meten zich een bescheiden rol aan: als ze bidden zeggen ze ‘wilt u dit en wilt u dat’. Zo spreken ze ook als God al heeft beloofd dat Hij het zal doen. En ook als ze zelf aan de slag zouden moeten.
Mensen kunnen door deze opvattingen ook in problemen raken. Als God alles bepaalt en Hij is liefde waarom is er dan zoveel lijden. Hoe kan God het toelaten? Als God een god van liefde is, waarom is er dan zoveel leed in de wereld?
Streeptheologie
De streeptheologie, met een duur woord cessationisme is de visie dat er een einde gekomen is aan de “wonderbaarlijke gaven” van genezing en tongentaal (ook wel klanktaal of talen van de Geest genoemd) en dat het einde van het apostolische tijdperk (de tijd waarbinnen de apostels van Christus het evangelie verspreidden) ook een einde heeft gemaakt aan de wonderen die met die periode geassocieerd worden. (bron Wikipedia)
De streeptheologie en cessationisme zijn overigens woorden, die niet door de aanhangers van het zogenaamde strepen wordt gebezigd maar door hun tegenstanders. Voorstanders hebben natuurlijk redenen waarom ze bepaalde stukken tekst in de Bijbel nu niet meer voor praktische toepassing laten zijn. Het lijkt mij dat die redenen lang niet altijd zuiver zijn.
Deze theologie is dominant in de kerk in Nederland. Sommigen gaan zelfs zover dat ze spreken in tongen en een wonderlijke genezing aan de duivel toeschrijven en mensen, die leven vanuit de kracht van de Geest hartstochtelijk bestrijden.
Mijn opvatting: God heeft ons de gereedschapskist van de Heilige Geest gegeven. Zonder die gereedschapskist zijn we als kerk onmachtig.
Bronnen
Er zijn boeken in het Engels beschikbaar over het onderwerp ‘Familiar spirits’ in het Nederlands wel vertaal met ‘Vertrouwde Geesten’.
Het zijn denkwijzen, geesten, die ons heel vertrouwd zijn maar daarom nog niet goed.
Overwegingen
Je zou kunnen denken dat de opvattingen in de kerk aansluiten op de Bijbel. Dat is ook wel zo maar dat geldt niet voor alle overtuigingen. In de loop van de eeuwen is er veel bedacht naast de Bijbel en soms ook niet overeenkomstig of zelfs tegengesteld aan de Bijbel.
Die opvattingen, die niet overeenkomstig of tegengesteld zijn aan de Bijbel veroorzaken allerlei problemen. In dit artikel staan er een vijftal. Ik hoop dat ik ze goed verwoord en dat ik ze eerlijk behandel.
Er is ook nog diverse theologie, die de historiciteit en de inhoud van de Bijbel betwijfelt. Die heb ik hier (nog) niet meegenomen.
Het begint, vind ik, met de hele Bijbel serieus te nemen. Ook in die zin dat God nog steeds dezelfde is en dat de geestelijke wereld nog steeds dezelfde is.
Als we bijvoorbeeld lezen dat Jozef in het oude Egypte een droom kreeg en dromen kon uitleggen ga ik ervan uit dat we in principe in deze tijd ook dromen kunnen ontvangen en dromen kunnen uitleggen.
Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor dromen maar ook voor de geestelijke verschijnselen en mogelijkheden in het algemeen.
We leven in de tijd van het Nieuwe Verbond, dat is het tijdperk van genade door geloof en de bijzondere werking van de Heilige Geest. Het is goed om de gereedschapskist van de Heilig Geest als gelovigen weer te gaan hanteren.
Lessen
Om welke overtuigingen en praktijken zou het gaan. Waarom zouden ze duister zijn en wat leveren ze voor problemen op?
Het gaat om een hele reeks overtuigingen. Hierboven zijn er diverse genoemd.
De gevolgen van deze genoemde overtuigingen, is dat ze allemaal het blikveld op de Bijbel beperken. Door het Oude Testament onbelangrijk te vinden. Door af leiden naar andere onderwerpen. Of door teksten niet meer relevant te vinden.
De gevolgen verder bij deze genoemde overtuigingen, is dat ze allemaal de opbouw van gewone gemeenteleden veronachtzamen. In de kerk zijn veel mensen met grote psychische, mentale en geestelijke problemen.
Door dit alles gaat er weinig van de kerken en christelijke gemeenten uit.
Wat zou een goede remedie zijn binnen de kerk voor dit soort duistere praktijken?
De remedies zijn kennis nemen van de juiste overtuigingen en die dan ook gaan toepassen.
Is het mogelijk dat er als kerk geen duister praktijken aan de orde zijn?
Dat lijkt me niet. Wij leven in een tijd van onkruid tussen de tarwe zoals dat in een gelijkenis naar voren wordt gehaald.