#39 Kinderen

<<is nog in bewerking>>

Kinderen hebben liefde, zorg en aandacht nodig. Liefde is voor hen bescherming en maakt hun leven warm en aantrekkelijk. Zorg voor die dingen waar ze zelf nog niet voor kunnen zorgen: eten, drinken, kleding, onderdak. Dat soort dingen. Aandacht voor de overdracht van alles wat er te leren valt.

Omgaan met kinderen is trouwens één van die dingen, die volwassenen helpen om in hun bestemming te komen. Liefde, zorg en aandacht geven bouwt volwassenen op.

Hoe doe je die drie?

Punt 1 verdiep je in de belevingswereld van het kind dat je ontmoet.

Ieder kind, trouwens ieder mens, zit in een andere belevingswereld. Je kunt dat als een soort huis zien waar je in kunt binnengaan. Een huis maar dan psychisch en geestelijk. Een knuffelpersoon waar het kind regelmatig tegen aanleunt. Een legobouwwerk, die een droomkasteel voorstelt. Een enge hond waar het kind bang voor is geweest.

Voor volwassenen met problemen kan dat het een heel triest interieur zijn. Maar bij kinderen is dat waarschijnlijk nog eenvoudig, maar wel prachtig en origineel.

Een heel mooie vaardigheid als mens is dat je in staat bent om bij een ander, dus ook een kind binnen te gaan. Hoe je dat doet?

Om ingang te krijgen is vertrouwen winnen nodig. Jij zal ook niet iedereen in je huis binnenlaten. Om vertrouwen te winnen heb je liefde nodig voor die persoon. Je komt dan verder door belangstelling, door vragen te stellen. Iemand die vertrouwen in je heeft vertelt hoe de hal eruit ziet. En als je laat zien dat je de hal kent, kun je vragen stellen over de gang. En als je de gang kent kun je vragen stellen over de huiskamer.

Kinderen hebben van nature veel vertrouwen in mensen. Beschaam het niet! En bedenk ook dat jouw bezoek het leven het kind mooier kan maken. Die en’ ge hond wordt door aandacht minder eng. Die knuffel wordt nog meer knuffel.

Punt 2. Communiceer op kindniveau.

Zinnen met ‘niet’ zijn lastig voor volwassenen, nog lastiger voor kinderen. ‘Blijf op de stoep’! Is veel beter dan ‘Ga niet op de weg’!
Weg? Moet ik op de weg?

Ik hoorde een vader tegen zijn tweejarig kind zeggen: ‘Dit is nu al de vierde keer dat ik je waarschuw ‘.
Vierde? Wat is dat? Waarschuw???

Waarom wilde het kind iets. Geboeid door iets? Je kunt het boeiende proberen te achterhalen. Dan voelt het kind zich begrepen. En dan kan je hem of haar wellicht leiden naar iets wat boeit en haalbaar is.

Punt 3. It’s take a village to raise a child.

Vader en moeder doen natuurlijk hun best om een kind op te voeden.

Opa’s en oma’s, als die er zijn, dragen hun steentje bij. Het sterke is dat ze ‘de geur’ hebben van het gezin van het kind.

Broers en zusjes, als die er zijn, dragen ook hun steentje bij. Van de oudere kun je leren hoe het moet. Zorg dragen voor de jongeren voed ook op. Zie hierboven.

Punt 4. Wat is belangrijk om te leren voor een kind.

Wat belangrijk is, is om dingen te kunnen. Lopen, zindelijk zijn. Veters strikken. Schrijven, typen. Fietsen, knutselen: zagen, hameren, beitelen.

Wat belangrijk is, is karaktervorming. Leren geduldig te zijn, te kunnen wachten. Leren te luisteren naar een ander.

Wat belangrijk is, is dingen te weten te komen over wat iedereen nodig heeft om te weten specifiek voor het interesse gebied van het kind.

Daarnaast is het sociale belangrijk om te leren. Hoe zien anderen mij en hoe kan ik daarmee omgaan. Wat kan ik met anderen samen doen. Hoe kan ik opnemen wat anderen uitdragen en hoe kan uitdragen aan anderen.

En wat natuurlijk heel belangrijk is dat je als kind van de geestelijke wereld weet. Wat gevolgen heeft voor de geestelijke wereld zodat pech en juist zegen je deel is.

Sommige ouders maken zich druk als hun kinderen niet goed zijn in taal, lezen of en rekenen. Het is natuurlijk handig als je kind dat kan, maar neem de tijd. Het zijn allemaal onderdelen om je kind in de bestemming te krijgen.

En natuurlijk het is mooi als je kind talent heeft op het gebied van handig zijn, creatief zijn, muzikaal, fijne motoriek, snel en slim kunnen denken of goed kunnen onthouden.

Of je kind later in zijn bestemming komt, of zoals je wil geslaagd zal zijn, dan is zowel karakter, sociaal zijn, geestelijk inzicht hebben en talent hebben ontwikkeld van belang zijn.

Punt 5. Do’s en don’ts.

Als je als ouders schreeuwt tegen je kinderen, dan gaan de kinderen schreeuwen tegen jou.

Als je als ouders vloekt, roddelt, overdrijft, wegneemt, agressief doet, zullen je kinderen dat ook doen.

Bizar slecht is als je je kinderen niet waardeert, kleineert, negeert, een mindere of meerdere plek geeft in het gezin.

We willen weer opnieuw van Jezus leren. Hij gaf lessen voor een goed leven.