#49 De Hemelse Rechtbank

De Nederlandse wetgeving bepaalt voor een belangrijk deel ons leven. We doen dingen en we doen dingen niet om te leven overeenkomstig de wetgeving. We houden veel meer rekening met de wetgeving dan we ons bewust zijn.

Soms overtreden we de wet en als dat wordt opgemerkt krijgen we een sanctie, een boete bijvoorbeeld. Als we het daarmee niet eens zijn, kunnen we een bewaarschrift indienen. Desnoods schakelen we een rechtbank is.

Zo gaat dat ook zo ongeveer in de wereld die we niet zien, de geestelijke wereld. In die wereld geldt ook een wetmatigheid. Bij goed gedrag ontvang je vanuit die geestelijke wereld zegen. Bij kwaad gedrag ontvang je vloek.

In onze tijd zeggen we niet zegen of vloek, maar geluk of pech. Men bedoelt met deze woorden dat het willekeur is, er is geen oorzaak. Niemand heeft voor geluk iets hoeven doen en niemand heeft de schuld aan pech.

Het voordeel van de opvatting is, dat we ons niet hoeven in te spannen. Het nadeel is dat als iemand pech of veel pech overkomt, dat er geen oplossing is. Het nadeel is ook dat als je geluk wil krijgen dat je dat op geen enkele manier kan bewerkstelligen.

Wat je overtuiging ook is, de waarheid is, dat je in de regel zegen hebt te verwachten als je het goede doet en vloek hebt te verwachten als je kwade dingen doet. Zo zit het leven in elkaar en als je meer zegen wil en minder vloek dan is er een verandering nodig.

Daar goed en zegen en kwaad en vloek ziet geen wiskundige rekensom. Het kan zijn dat er lange tijd genade voor je is. Het wordt moeilijker als mensen vloeken over je uitspreken die een grond van waarheid hebben of je kunt in het rijk van de duisternis een doel worden op de pesten.

Boven dit alles staat God als rechter. Rechter zijn is één van de belangrijke functies van God. Mensen, die Daniël heten zijn er getuigen van. Hun naam betekent namelijk ‘Rechter is mijn God’.

Bij God kun je terecht als rechter. Hij kan rechtspreken over jouw zaak en engelen het vonnis laten uitvoeren.

Als je jouw zaak bij God wil aanbrengen is het goed dat je je goed voorbereid. Dit zijn de punten van voorbereiding.

1.Inventariseren waar jij en je voorouders in beide bloedlijnen hebben gezondigd. Deze duidelijk uitspreken, naar voren brengen. Je van deze zonden bekeren als dat nodig is en deze zonden verwerpen daar hoort ook bij een vast voornemen om er niet meer in te vervallen. In de bijgaande studie staat een uitgebreide lijst van mogelijke zonden.

2. Een gebed om reiniging van alle zonden, die erkend en verworpen zijn. Daarbij erkennen dat reiniging mogelijk is doordat Jezus zichzelf heeft geofferd zodat wij vrij zouden worden.

3. Een aanklacht opstellen en eisen die je graag wilt dat ze ingewilligd worden. Voorbeelden zijn: de mogelijkheid om in je bestemming te komen, gezondheid, vrijheid, moed, voldoende financiën, andere voorzieningen en vrede en blijdschap in je hart.

Als je je voorbereid hebt is het goed om een begeleider te zoeken, die dit samen met jou in gebed bij de Hemelse Rechter aan te brengen. Te luisteren naar de stem van de Geest om antwoorden te vernemen en vervolgens ook overeenkomstig de uitspraak van de Hemelse Rechter verder het leven in te gaan.

De Bijbel geeft veel informatie over God als rechter, de rechtszaken in de hemel, over aanklagen en pleiten, over het vonnis bepalen en het recht verschaffen. Er komen ook diverse posities, die bij rechtszaken horen aan de orde, de aanklager, de middelaar, de pleiter en de getuigen zowel charge als decharge. Zie de bijgaande studie

God bemoeit zich ten goede met je zaak. De Heilige Geest wordt de pleiter genoemd en Jezus is een voorspraak voor hen, die Hem liefhebben.

Als er in ons leven een hemelse rechtbank werkzaam is, dan is het ook goed om er rekening mee houden.

Als er een vloek werkzaam is, probeer er dan achter te komen wat de aanklacht is. Je kunt wellicht een verdediging aanvoeren. Of je kunt schuld bekennen, vragen om vergeving en het goede gaan doen.

Je kunt bij die hemelse rechtbank dus ook terecht voor onrecht, wat je overkomt. Dien een klacht in. Kom op voor je recht. En laat de wraak verder aan de Hemelse Rechter over.

We willen weer opnieuw van Jezus leren. Hij gaf lessen voor een goed leven.